Kystvakten på Sortland er lokalisert sentralt i forhold til sitt oppdrag og jeg kan ikke se at det verken er økonomiske eller faglige argumenter for å flytte basen. Det faglige gode og viktige samarbeidet som er mellom Orion på Andøya og Kystvakten på Sortland må være en vesentlig del av vurderingen av framtida for disse.

Når ledelsen til Kystvakten ble flytta og samlet til Sortland 1. januar 2012 var begrunnelsen at dette ville gi en enhetlig og effektiv ledelsesstruktur og beslutningene skulle foretas i et sterkt faglig miljø, og bidra til videre satsing i nordområdene.   Det har hatt betydelige positive konsekvenser for kystvaktens utførelse av sine operative oppgaver. Dette argumentet kan jeg på ingen måte se har forandret seg. Tvert imot.

Den viktigste rollen som Kystvakta utfører i sitt daglige virke, er som politi, tollkontroll, grensekontroll, redning til sjøs, og ikke minst kontroll av eventuell ulovlig fiske er svært avgjørende for å forvalte nordområdene på en trygg og god måte.

Forslaget om å samlokalisere Kystvakten med Marinen fører til en unødvendig militarisering av nordområdene. Dette vil svekke et av de viktigste virkemidlene den norske staten har i sin politiske verktøykasse i nordområdene. Kystvaktas rolle i forvaltning av nordområdene har stor tillit. Både når det gjelder suverenitetshevdelse og som viktige aktører ved alvorlige hendelser.  Det er svært viktig at Kystvakten i framtida også kan være de som forvalter disse

Forsvarssjefen  legger alt  for liten vekt på det oppdraget Orion og Kystvakten utgjør for det norske samfunnet. På mange måter er det riktig å snakke om en Vesterålsklynge med svært høy grad av sivilmilitær kompetanse. Både hver for seg og samlet, vil flytting av Kystvakten og nedleggelse Orion utfordre Norges evne til å utøve søk og redning i nordområdene.

Basen på Sortland er svært kostnadseffektiv og en av landets billigste baser i forsvaret.

Basen på Sortland er spesialbygd for formålet og er lokalisert midt i Norges rikeste fiskefelt – Lofoten og Vesterålen, og sentralt i forvaltningsområde for Nordområdepolitikken.

Norge eksporterte sjømat for 5,7 milliarder i juli i år – 15 % økning fra året før. Svært mye av dette kommer fra Nordområdene. I de mest positive scenarioene i «Framtid i Nord» vil Nord-Norges marine næringer ha en årlig omsetningsverdi på om lag 310 mrd i 2050. Men, og det er et stort MEN, områdene i nord, våre naturressurser må overvåkes, passes på og beskyttes. Det er store verdier som har stor internasjonal interesse og Norge har et særskilt ansvar for å beskytte disse.

Jeg er overbevist om at Kystvakta på Sortland er de beste til å utføre den viktige oppgaven med å  forsvare og beskytte våre viktige verdier/naturressurser  også i framtida.  Da vil en strategisk plassering med samlet ledelse på Kystvaktbasen på Sortland være riktig.

Nordområdepolitikken handler om å styrke Norges posisjon i nord og bygger på pilarene kunnskap, aktivitet og nærvær.

Nordområdene er, også i 2015, en region preget av samarbeid mellom nasjoner, blant annet innen fiskeri, søk og redning og miljøvern. Vi har alle en felles interesse av å forvalte naturressursene på en god måte. Det er samtidig viktig å påpeke at nordområdene aldri har vært demilitarisert, men det militære fotavtrykket i regionen er i dag mindre enn det var i begynnelsen av 1990-tallet.