Det var meldt mye nedbør i slutten av forrige uke, og torsdag formiddag sendte Statens Vegvesen ut melding om at fylkesveg 976 ville bli stengt mellom Andenes og Bleik på grunn av rasfare.

Meldinga gikk til abonnentene på varslingstjenesten som ble opprettet etter det store raset i november i fjor.

Har fått pepper tidligere

Turistene som har latt seg lokke til Andøya blant annet gjennom Vegvesenets storstilte markedsføring av de nasjonale turistveiene, aner ikke noe om verken rasfare eller varslingstjenesten ved stengt vei. Ikke kjenner de til de lokale omkjøringsmulighetene heller.

Forrige gang veien var stengt, var det mange frustrerte turister på begge sider av ras-strekninga. På Bleik-sida var det folk som skulle nordover for å rekke ferga til Senja, mens andre skulle på Hvalsafari. Ronald Norheim hos Midnattsol Camping reagerte på at det ikke fantes noe informasjon til de veifarende.

– Det burde kommet et oppslag om hvor lenge veien er stengt, når den tidligst kan bli åpnet, og om omkjøringsmulighetene og lengden på disse. I tillegg burde det selvsagt settes opp skilting i Bjørnskinnkrysset, slik at folk slipper å kjøre lange veier – for å møte en bom. Siden Statens Vegvesen selv har lokket turister fra nært og fjernt til denne strekninga, burde det være unødvendig å si at informasjonen selvsagt bør være flerspråklig, sa Norheim den gang.

Ordfører Jonni Solsvik sa seg helt enig i kritikken – og ville ta saken opp med Vegvesenet. Hos veimyndighetene var imidlertid driftsleder Magne Berg usikker på hvor mye ressurser man skulle bruke på dette.

– Det er jo sjeldent dette vil bli et behov og ei problemstilling, sa Berg.

Stengt for andre gang

Men torsdag i forrige uke ble altså veien stengt for andre gang i turistsesongen.

Svenske Bengt Persson møtte den stengte bommen, og han synes informasjonen er for dårlig.

– Vi hadde tenkt oss til Bleik for å ta Puffin Safari. Jeg har ingen problemer med å lese den norske teksten her, men det var noen østerrikere her, og de skjønte ingenting. Så informasjonen burde i det minste stå på engelsk også, sier han.

– Det stod heller ingen informasjon i Bjørnskinnkrysset. Så dermed risikerer folk å komme helt til Bleik på tur mot Andenes, og der støte på en stengt vei. Om man har booket Hvalsafaritur eller skal rekke ferga og kanskje har hotell på den andre siden, så er det både kostbart og helt unødvendig. Så her har vegmyndighetene et klart forbedringsopotensiale, sier Persson – som trives i Andøy.

– Ja, vi har vært her før. Denne gangen kjørte vi østsida på nordturen. Vakkert der også, men de fleste velger med rette Nasjonal Turistveg-strekninga. Det har vegmyndighetene selv lagt opp til, og derfor burde Statens Vegvesen sørge for bedre informasjon, sier han.

Hos Midnattsol Camping sier Ronald Norheim at det er positivt det nå er kommet opp informasjon på norsk.

– Men det burde stått noen ord på engelsk også. Av respekt for turistene. At de får informasjon på telefon, er greit. Så fremst informasjonen der er tilgjengelig på flere språk. Men det viktigste er skilting i Bjørnskinnkrysset. Det går ikke an å sende turistene ut på en bomtur som kan ødelegge Andøy-besøket for mange, sier Norheim.