- Kommunen hadde 37 millioner færre kroner å rutte med enn i 2012. Samtidig hadde vi økte utgifter på rundt 23 millioner kroner.

Trollfjord kraft

- Ingen av oss synes det er noen god idé å hente penger fra Trollfjord Kraft for å saldere driften. Det handler imidlertid om å legge frem et forslag som både befolkning og politikere kan ha forståelse for, sier han.

Det er lovkrav om at de 20 millioner kroner vi gikk i underskudd med i 2013 måtte dekkes inn i 2015, ifølge Hansen.Opposisjonspolitikerne foreslo å dekke inn underskuddet over flere år.

-Da havner man på Robek-lista. Det kunne vært  en ryddig prosess, men rådmannen valgte altså å legge frem et budsjett i balanse, etter lovkravet. Man kunne imidlertid søkt departementet om lov til å gjøre dette over flere år, foreslår han.

- Sulteforing

- Det generelle bildet er at kommune-Norge sultefores litt hvert år. Man får litt mindre penger enn hva man mener man trenger. Slik effektiviseres det. Vi innrømmer at tankegangen vår når vi fordeler kommunens penger er litt lik. Dersom pengene må strekkes brukes de trolig mer fornuftig, tror Løveng Hansen.

Han mener etatslederne skjønner alvoret, og at de i sin arbeidshverdag sliter med å se for seg hvor de skal kutte.

- Effektviseringer og innsparinger er ikke nok. Derfor kom forslagene om drastiske grep for Sandnes skole og sykehjemmet på Ekren. Vi mener det er plass til dagens Sandnes-elever på Stokmarknes, sier økonomisjefen.

Basseng på Melbu

Nå er det ett basseng på Melbu, og basseng som ikke kan brukes på Stokmarknes. Det mener Hansen er en dyd av nødvendighet.

- Vi kan ikke tilby tjenester i alle deler av kommunen. Det er en økonomisk virkelighet som gjør det slik. Jeg forstår det distriktspolitiske ønsket om å tilby tjenester over det hele, men Hadsel har ikke økonomisk ryggrad til å gjøre det, sier han.

Det vil bli krevende å finne penger til å rehabilitere bassenget på Stokmarknes, så lenge det er et fint basseng på Melbu.

- Vi har for mange kvadratmeter i kommunen innenfor skole, og helse- og omsorg. Det er dyrt.

Mulig sammenslåing

- Kanskje vil debatten om kommunesammenslåing føre til at man begynner å diskutere Stokmarknes-Sortland, i stedet for Melbu-Stokmarknes?

Økonomisjefen mener spørsmålet om sammenslåing først og fremst burde handle om kommuner med færre enn 5000 innbyggere. Vi er en stor kommune i Nordland, og leverer tjenester som Fylkesmannen måler, og er fornøyd med. Hadsel er robust nok, og opplever ikke problemer med eksempelvis å ansette ingeniører, sykepleiere, økonomer og leger.

- Hvordan blir det annerledes å være økonomisjef i 2015 sammenliknet med 2014?

- Jeg har fått en mer strategisk rolle som økonomisjef, og er spent på hvordan det blir å få ny sjef. Det blir et steintøft år å gå inn i, med Robek-spøkelset hengende over oss. Vi har ingen reserver å gå på. Samtidig tror jeg ikke økonomisjefer rundt i landet har det så annerledes.

Fra Sortland

Tommy Løveng Hansen var økonomisjef i Sortland før han kom hjem til Hadsel.

- Det er kulturforskjeller mellom kommunene både på hvordan man jobber i administrasjon og politisk. Her er politikerne mer detaljorientert. Det kan være både bra og dårlig. I Sortland brukes formannskapsmøtene mer aktivt til å sette seg inn i saker enn her. I Sortland tenkte man mer strategisk og mindre på detaljer, sier han.

- Hva med kulturhuset i Hadsel sett med økonomens øyne?

- Kultur er ikke lovpålagt, men likevel viktig. Huset er preget av stor aktivitet, men utfordringen er å få leid ut ledige lokaler. Vi får være ærlige og si at det har en kostnad.

Diskusjonen om man burde kjøpt huset er etter økonomisjefens syn irrelevant.

- Huset er kjøpt, og nå må det brukes, sier han.

I 2015 lyser Hadsel kommune ut anbud på vernebygg. Videre skal biblioteket ut av trekantbygget. Det kan gi interessante muligheter, mener Hansen. Sammen med skolebygging på Melbu til 120 millioner kroner må kommunen låne 15 millioner til vernebygget. Det er de to største enkeltprosjektene de holder på med.

- De er store, men jeg føler vi har god kontroll, sier økonomisjefen.