Gry Sinding, jobber med ledere og gründere som vil ta ut sitt potensial, og nå har hun tatt i bruk et nytt verktøy for å nå sitt publikum; podcast. Etter at hun publiserte den første, der en annen gründer og andværing, Kristian Adolfsen deler av sine erfaringer, har hun klatret på popularitetslistene.

– Apple løftet podcast i fjor. Nå er det et satsningsområde, så derfor har vi troen at det kommet til å vokse ytterligere det neste året, sier Sinding.

Ny hver uke

Hver torsdag klokka 07.00 legges det ut en ny podcast fra Sinding.

– Podcast er en av strategiene våre. Vi legger ut en ny hver uke. Det er ganske tøft, men det skal vi gjøre i et år for å se om vi får resultater av det, sier hun. Selv ble Sinding hektet på podcast da hun flyttet til New York.

– Jeg hører på podcaster hver gang jeg går en tur eller er ute å løper. Tida forsvinner og man lærer samtidig. Når man lager en blogg må folk sette seg ned å lese på en skjer. Jeg vil få folk ut, og med podcasten på øret, sier hun.

– Folk lærer forskjellig

Sinding avslører at hun lærte å lage podcaster ved å høre på en podcast-serie som handlet nettopp om det. På tre uker hadde jeg lært alle stegene og var klar til å lage mine egne podcasts, sier hun. Sindings podcaster er ikke bare for øret. Når hun først gjør opptak, så filmer hun også for YouTube og innholdet blir også skrevet ut som tekst i bloggen hennes.

– Folk lærer forskjellig, derfor formidler jeg stoffet i ulike former for å prøve å nå så mange som mulig, forklarer hun.

Adolfsen først ut

Den som var først ut som intervjuobjekt i Sindings podcast-serie var andværingen Kristian Adolfsen. Han er en stor inspirator for Sinding.

– Han er veldig privat og var veldig skeptisk til dette med video. Så vi snakket i fire timer før vi trykket record. Kristian er genuint interessert i å hjelpe andre og jeg føler at han nådde ut til hvermannsen og gir de troen på at de også kan klare det, sier Sinding. Suksessfulle gründere som deler sin historie, kombinert med podcaster der hun selv gir råd, er miksen i «GründerKanalen».

– Når folk kommer til meg så er de interessert i å lære noe nytt og utvikle seg. Det blir som en gründeravis, bare at man lytter til den. Jeg får veldig mange tilbakemeldinger fra pendlere om at de elsker dette. Turen går mye fortere og de synes det er en helt genial måte å lære på, sier han.

Topplister

Hun vet ikke hvor mange som har lastet ned og hørt på podcastene hennes, for det holder Apple hemmelig. Men det at hun ligger høyt opp på topp-listene og er kjørt frem som en av de podcastene Apple profilerer under kategorien «Nytt og spennende» tyder på at mange har hørt på de 12 podcastene som til nå er lagt ut på «GründerKanalen».

– Vi har en 14.000 på email-lista vår som får mail hver uke, og der ser vi at 40 prosent klikker på linken til podcasten. Men hvor mange som hører på de vet vi ikke. Et av målene våre var å ligge på topplistene og det har vi lykkes med, så jeg er utrolig stolt, sier hun.

Satser i USA

1. desember tar hun podcastingen et steg videre og lanserer en amerikansk kanal der språket vil være engelsk.

– Det blir veldig spennende. Der har vi ikke en email-liste å sende ut lenker til, så det blir kanskje en måte å bygge en slik liste i USA, sier Sinding. Hun forteller at det blir mer næringsliv på den amerikanske kanalen enn den norske.

– På den norske er det mer mental trening, holdninger og inspirasjon, som er viktig for oss gründere, mens det på den amerikanske blir mer markedsføring og konkrete business strategier, forklarer Sinding, som gjerne vil ha tips fra Andøypostens lesere til personer hun bør intervjue i fremtidige podcaster.

– Hvis noen har noen spennende gründerhistorier, så ta gjerne kontakt, sier hun.

HØR POSDCASTEN «GründerKanalen» HER