Hadsel kommune ønsker at kommunens innbyggere skal få mulighet til å gjøre det meste enkelt hjemme fra sofaen.

Mens man før har vært nødt å besøke rådhuset innenfor åpningstidene, vil en etter hvert kunne blant annet søke på barnehageplass og byggesøknader over nettet.

– Vi har laget neste generasjons hjemmeside. Vi setter innbyggerne i fokus, og på sikt ønsker vi å være tilgjengelige døgnet rundt. Jeg er glad at vi har fått dette til, sier rådmann Ola Morten Teigen.

Tanken er at en også som ny i kommunen skal kunne finne frem til tilbud som finnes her.

– Her skal du kunne finne informasjon om det du lurer på og i større grad gjøre ting selv.

Effektivt

Øverst på siden står det «Hva kan vi hjelpe deg med?» med et søkefelt under. I tillegg har nettsiden fått opp en funksjon hvor det står «fant du det du lette etter?». Dermed kan kommunen få innspill til hvordan hjemmesiden kan bli bedre.

Samtidig har kommunen lansert en ny brosjyre som trykkes på norsk og engelsk. Disse vil brukes for å fronte Hadsel og kan brukes i turistsammenheng.

Tanken er også at prosesser skal være mer effektive og styrke fagpersoner. Når man skal søke om noe på nett, må man levere inn alt som trengs før man får til å sende søknaden. Men det er bare starten, og mye gjenstår.

Folkemøte

Kommunen jobber med å få  til en døgnåpen kommune. Derfor er et team i gang med å utrede behovet til innbyggerne. Et relevant spørsmål er: hva vil de ha digitalisert?

– Vi vil være tilgjengelige for innbyggerne og gjør det det enkelt for dem med å samle alt på et sted, sier IKT Konsulent Elise Andreassen.

I tillegg  ønsker teamet å finne ut hva næringslivet kan bidra med. Og på den måten få frem hvilke tilbud man har i kommunen.

Andreassen vil innkalle til et folkemøte på Hurtigrutens Hus i nærmere fremtid for å få innspill fra innbyggerne om hva de vil ha og trenger.