Statens Vegvesen utarbeider en rekke ulykkesrapporter i forbindelse med dødsulykker langs norske veger. Men disse har vært holdt interne, til mange pårørendes store frustrasjon.  Børge Kjetil Folden er en av dem som tok opp kampen mot Vegvesenet, og etter mye press måtte veidirektør, Terje Moe Gustavsen slippe rapportene.

Ville vite

– Et hvert normalt menneske som mister sin mor vil jo vite hva som skjedde, sier Børge Folden til Andøyposten.

I mai i år omtalte VG sakens hans og hvordan han hadde blitt kontant avvist av Ulykkesanalysegruppen (UAG) når han søkte svar på hva som skjedde den fatale dagen.

De aktuelle rapportene har vært unntatt offentligheten siden 2005 og har ikke vært tilgjengelig for verken pårørende eller politi.

Hardt press

– Til slutt slo jeg meg bare til ro med at jeg aldri fikk lese rapportene om ulykken, sier Folden.

Etter hardt press fra media og andre pårørende i samme situasjon som Folden måtte til slutt Statens vegvesen gi slipp på hemmeligholdet.

Vanlig reaksjon

Å være nærmeste pårørende til ofre i bilulykker er ingen lett rolle å ta. Børge Folden har måttet kjenne omfanget av to dødsulykker i familien.

– Å ville ha svar er en naturlig og vanlig reaksjon etter slike hendelser, sier han.

Etter Anna Foldens død har han ønsket mest mulig informasjon og svar. For han var det som etterlatt viktig å danne seg et mest mulig nøyaktig bilde av hva som hadde skjedd.

– Det er lettere å slå seg til ro med det grusomme som har skjedd når man har svarene, sier Folden.

Det å få tak i info ble vanskelig når han møtte en stengt dør hos UAG.

– Jeg fikk beskjed om at ikke en gang politiet fikk lese disse rapportene og det er jo et sterkt argument, sier Folden som allikevel ikke helt klarte å akseptere svaret han fikk.

– Det første jeg tenkte var at de gjorde en feil, men at det er sånn systemet er, legger han til.

Dårlig system

– Tenk det, vi er i 2014 og har et system der en sønn, nærmeste pårørende, ikke får vite hva som skjedde da moren hans døde, sier en oppgitt Folden.

Han er glad for at det til slutt var VG som tok opp kampen.

– Jeg følte at jeg måtte kjøre denne saken når omstendighetene var slik, sier Børge Folden, som var både sint og frustrert etter å ha blitt nektet innsyn i ulykkesrapporten.

– Det er sterkt beklagelig at det måtte gå så langt, men det vitner jo om at dagens system ikke fungerer, sier han. Videre er det nedsatt en ekstern granskning som skal se om Statens vegvesen har overholdt sin informasjonsplikt om opplysninger i de nevnte ulykkesrapportene.

– Jeg har nå bedt om at det skal gis tilgang for berørte til all informasjon som kan stille til rådighet, sa samferdselsminister, Kjetil Solvik Olsen.

Deretter gikk det kort tid før Børge Folden fikk rapporten han helst skulle ha sluppet å lese.