Slik ser en Boeing 747-400F ut. Foto: Wikipedia

I mai tok Andøya flystasjon ned et av verdens største transportfly, Antonov 124-100, i forbindelse med at det polske forsvaret skulle benytte tjenestene ved Andøya Test Center.

Flyet fraktet utstyr de skulle bruke i forbindelse med prøveskyting av det norskutviklede sjømålmissilet NSM.

Les også: – Regjeringa er ute og kjører

Lørdagsfly

Andøy Test Center har varslet en ny kampanje i nær fremtid, denne gangen på skytefeltet ved Nordmela.

I den forbindelse har oberst Odd Arne Andreassen ved Andøya flystasjon søkt Luftfartstilsynet om tillatelse med luftfartøy kode F.

– Det planlegges med flybevegelse på Andøya lufthavn med kode F maskin, Boeing 747-400 F, i forbindelse med fraktoppdrag, skriver Andreassen. Han opplyser at flyet planlegger ankomst klokka 09.30 lørdag 27. august, med avgang samme dag etter at flyet er losset.

– Andøya lufthavn anmoder Luftfartstilsynet om godkjenning av flybevegelsen, skriver Andreassen.

Les også: – Uaktuelt å støtte nedleggelse av Andøya flystasjon

Iverksetter tiltak

Andreassen opplyser i søknaden at det i forbindelse med landingen av Kode F-maskin iverksettes Brann- og redningskategori 9.

– Det tillates ikke andre flybevegelser ved landing og avgang med kode F-maskin, skriver han. Andreassen skriver i søknaden at flyet vil bli dirigert fra hovedrullebanen til den militære oppstillingsplassen C5 for parkering og handling.

– Tilsvarende flybevegelse er tidligere gjennomført denne våren med Antonov AN124-100, skriver han.

Les også: – Er brakklegging god samfunnsøkonomi?

ATC-kunde

– Jeg kan bekrefte at det er en av våre kunder som får fraktet inn utstyr i forbindelse med en kampanje, sier direktør ved Andøya Test Center Gunnar Jan Olsen.

– Selve landingen er en ren logistikkoperasjon, som ikke hadde vært mulig å gjennomføre uten at vi hadde hatt en operativ flystasjon her, sier Olsen, som på nåværende tidspunkt ikke vil si noe om hva slags kampanje det er snakk om og hvem som er kunden.

– Men det som kommer med flyet er utstyr kunden trenger i forbindelse med testing ved Andøya Test Center, sier han.

Les også: Sjokkert etter gjennomgang av Flystasjon-saken

Flymålene

Ifølge Wikipedia er Boeing 747-400 F som lander på Andøya flystasjon lørdag 27. august 70,6 meter lang, har et vingespenn på 64,4 meter og en halehøyde på 19,4 meter.

Til sammenligning er Antonov 124-100-maskinen, som besøkte flystasjonen to ganger i mai på oppdrag for ATCs kunde det polske forsvaret, 68,69 meter lang. Litt kortere enn Boeing-maskinen.

Sistnevnte har til sammenligning et vingespenn som er noen meter kortere enn Antonov-maskinen og er en drøy meter lavere.

Uansett er det ikke i mye tvil om at det er en flykjempe som går inn for landing på Andøya flystasjon om en drøy uke.