Ett av hovedpunktene i pakken består i å bevilge 500 millioner kroner nasjonalt årlig til å redusere bomtakster i eksisterende prosjekter.
– Dette har vi i FrP arbeidet for i lang tid. Jeg og FrP mener bompenger er en kostbar og usosial måte å finansiere veier. Nå skal vi få mer vei for mindre bompenger, hevder den tidligere Hadsel-ordføreren i pressemeldingen.
– Noe folk flest vil merke
Ifølge Freiberg kommer Nordland godt ut i regjeringens bilpakke.
Årlig vil Nordland få til sammen 57 millioner kroner i tilskudd øremerket for å redusere bomtakstene i følgende bomprosjekter: Rv 80 Røvika-Strømsnes, Rv 80 Løding-Vikan (Tverlandsbrua), Bypakke Bodø, E6 Korgen-Bolna (Helgeland nord), E6 Hålogalandsbrua, Vegpakke Harstad og E6 Nord-Trøndelag grense-Korgen (Helgeland sør).
– Tilskuddet utbetales årlig inntil bomstasjonene fjernes, og da kan man anslagsvis si at de nevnte bomstasjonene til sammen vil få over 700 millioner – og tilsvarende mindre må kreves inn i bompenger av bilistene. Dette er noe folk flest vil legge merke til i hverdagen sin, sier Freiberg.
Avhengig av lokale vedtak
Han sier partiet skulle ønsket gjennomslag allerede i 2014, slik at tilskuddsordningen kunne trådd i kraft tidligere.
– Men vi måtte kjempe i over tre år før vi endelig vant frem. Nå skal dette ut i livet. Pengene er bevilget, men vi trenger vedtak fra de lokale bomselskapene og fylkespolitikerne som står bak dem, sier Freiberg.
Bompenger i Sortland?
Tidligere i år har Fylkestinget i Nordland vedtatt at man skal utrede bompengefinansiering av Vesterålsgata gjennom Sortland.
– Det er nødvendig om dette prosjektet skal bli gjennomført, sa forslagsstiller Trude Hagland (Ap).
I vedtaket står det at det er «vilje» til bompengefinansiering i Fylkestinget.
Kommunestyret i Sortland ga sin uttalelse til saken 6. april i år. Da sa flertallet, etter en hard debatt, nei til bompenger for å få utvidet hovedfartsåren gjennom Sortland.