I tillegg til mange enkeltpersoner har 59 sykkelklubber gitt viktige bidrag. Hundrevis av syklister har satt av tid for å sykle sammen med meg. Det har gjort turen hyggeligere og mer inspirerende, og noen av de lange milene føltes heldigvis kortere med litt hjelp.

God hjelp

Det ble vårt eget lille Tour de France, men i smellvakre Norge. Vi har syklet langs dusinvis skjulte perler i Norge, og bortsett fra i Trøndelag har også været vist seg fra sin beste side. Småbyene langs Sørlandskysten, Dovre, Helgelandskysten, vakre Senja og ville Finnmarksvidda er blant rekken av flotte opplevelser. Jeg oppfordrer alle nordmenn til å feriere mer i vårt eget land. Det er svært mange opplevelser som venter på oss.

På sykkelturen var det noen som skilte seg litt ekstra ut. Lødingen sykkelklubb overnattet i Lofoten for å ta følge med meg til Vesterålen. To karer fra Meløy Ski og Sykkel stod opp klokken 06.00 for å møte oss. Etter å ha syklet 11 timer var vi fremme ved målet, og da skulle de jaggu sykle 90 kilometer hjem igjen! Den eldste som syklet med meg, var Gunnar på 72 år fra Tvedestrand sykkelklubb, og blant de yngste var Martin på 10 år fra Granland sykkelklubb og Alexander på 8 år fra Sverre idrettslag. Jeg får gode følelser bare ved å tenke tilbake på dette.

Jeg vil gjerne takke Vesterålen sykkelklubb som var med meg på etappen fra Stokmarknes til Andenes. De fungerte som gode veivisere, sterke medsyklister og hyggelig selskap! Vi var innom Sortland, også syklet vi videre mot Andøya. Landskapet på den øya imponerte meg mektig, og enda morsommere var det med lundefugl-titting på kvelden!

Også utfordringer

På veien oppover Norge har jeg syklet på mange veier. Gode sykkelveier og sjarmerende kystveier er det mange av, men samtidig er det et enormt behov for nye sykkelveier og bedre tilrettelegging for syklister. Sterkt trafikkerte og farlige veier har det vært nødvendig å sykle på for å komme fram, og da et det få som tør å velge sykkel.

Noen farlige situasjoner har det vært, spesielt når biler kjører forbi noe uforsiktig. Når noen bilister bare er centimeter unna deg ved en forbikjøring, er det klart det blir skummelt. Sykkelforbundet og Syklistenes Landsforening mener at biler bør være 1,5 meter unna syklisten ved en forbikjøring. Bilister som skaper farlige situasjoner ved å være for nærme, bør det slås ned på. En rekke syklister og sykkelklubber påpekte behovet for dette da de syklet sammen med meg. I dag er denne grensen på 1,5 meter bare en anbefaling fra veimyndighetene, men det er først når det blir skrevet inn i loven at man kan begynne å håndheve grensen på en ordentlig måte. Mange land og byer har allerede innført dette for å redusere antall drepte og skadde i trafikken, og nå tror jeg vi i Norge må følge etter.

Det er mye jeg har lært på denne sykkelturen, men først og fremst vil jeg bare takke for selskapet på turen til deres lokale sykkelklubb! Fortsatt god sommer!