Stortingets beslutning om å legge ned Andøya flystasjon og flytte de maritime patruljeflyene (MPA) til Evenes går for mange inn i historien som et meget dramatisk vedtak fundamentert i et bedrøvelig politisk håndverk. Bedrøveligheten er et resultat av at de aller fleste høringsinstanser har stilt vesentlige og rettmessige spørsmål ved beslutningsgrunnlaget til regjeringen. Det er meget kritikkverdig at et lokalsamfunn som har ofret så mye for Forsvaret blir desimert på grunn av forhold som er unntatt offentlig debatt og utilstrekkelig utredet av fagmyndigheter.

Det er sjelden det nærmest osen dårlig samvittighet av en politisk beslutning. Det er heller ikke ofte vi er vitne til at flertallet av våre folkevalgte i så stor grad blir presset til å stemme mot sin egen overbevisning, som i saken Andøya flystasjon. Det er nærliggende å tro at dersom nasjonalforsamlingen ble fristilt i denne saken så har et overveldende flertall stemt for fortsatt drift av MPA på Andøya flystasjon.

At denne saken var preget av sterkt uenighet fremkommer selvfølgelig i tidsbruken Stortinget brukte på Andøya flystasjon. Det fremkommer også i selve vedtaket i form av merknader. I følge Stortinget.no beskrives merknader som en måte den aktuelle komiteen formidler sitt synspunkt i saken. Merknader er viktige signaler komiteen gir regjeringen og den generelle offentligheten.

Angående Andøya flystasjon har en enstemmig Utenriks- og forsvarskomité, inklusivt Høyre, formulert et vedtak med omfattende merknader som bekrefter at det er grunnlag å stille spørsmål om beslutningsgrunnlaget. Dersom Stortinget mente det ikke eksisterte tvil om beslutningsgrunnlaget, ville naturligvis ikke komiteen legge inn merknader som antydet noe slikt.

Det er verd å merke seg at flere av merknadene er meget kostnadsdrivende sammenlignet med forslaget fra regjeringen. Stortinget har signalisert til regjeringen at den forventes å legge til rette for Andøya Space Center og utrede et dronesenter på Andøya. Dette vil legge beslag på omfattende infrastruktur og øke driftsutgiftene ved flystasjonen. De antatte innsparingene regjeringen la til grunn i Langtidsplanen for Forsvaret (LTP) er dermed vesentlig redusert. Det er betimelig å spørre om det økonomiske grunnlaget regjeringen selv la opp til er så redusert at kostnadene ved flytting av MPA overstiger en økonomisk gevinst i uoverskuelig fremtid.

Flere av innleggene som ble holdt på Stortingets talerstol under debatten var tydelig på at Stortinget har betydelige forventninger til regjeringen. Dersom det fremkommer vesentlige endringer i beslutningsgrunnlaget, forventer Stortinget at de holdes informert. Det tolkes dermed at det lovgivende organet har vedtatt en langtidsplan for Forsvaret under sterkt tvil, med forventninger at det utøvende organet kvalitetssikrer beslutningsgrunnlaget. I så måte er det ikke Forsvarsdepartementet (FD) eller regjeringen som besitter definisjonsmakten angående begrepet ‘vesentlige endringer’. Det er opp til Stortinget å avgjøre hva som er vesentlige endringer. Fra Stortingets talerstol uttalte også lederen for landets største parti, Jonas Gahr Støre, at han tok det for gitt at en uhildet part kvalitetssikrer beslutningsgrunnlaget.

Med dette som bakteppe er det meget oppsiktsvekkende at politisk ledelse i FD oppfordrer Andøy-samfunnet til å akseptere nedleggelsen av Andøya flystasjon med oppfordringer om å ikke kjempe for en omkamp. Like oppsiktsvekkende er det også at Nordland Høyres Margunn Ebbesen oppfordrer Andøysamfunnet til å akseptere vedtaket og se ‘positivt’ på fremtiden. Vi legger også merke til at hun ønsker at Ofoten-miljøet skal vise større glede over nedleggelsen av Andøya flystasjon, som tross alt er et avgjørende premiss for styrkingen av Evenes flystasjon. Dette er mildt sagt en uheldig og meget respektløs opptreden; både ovenfor Andøy-samfunnet og ovenfor Stortinget. Slike utsagt bryter med Stortingets ønsker.

Det er viktig å påpeke at Stortingets merknader innebærer at Andøysamfunnet ikke kjemper en omkamp angående Andøya flystasjon. Andøysamfunnets innsats kan dermed ikke sammenlignes med miljøet på Rygge, som gjennom flere år har arbeidet målrettet for å re-etablere operativ og administrativ aktiviteten på flystasjonen i Østfold. I Andøy arbeider vi for at Stortingets merknader, signaler til regjeringen, blir etterkommet. Da er det viktig at Høyre i Nordland og Høyre på Stortinget bekjentgjør hva de vil gjøre for at merknadene blir oppfulgt.

Andøy Høyre er enig med Andøy kommunes beskrivelse vedrørende de økonomiske rammene som danner bakgrunnen for nedleggelsen av Andøya flystasjon og flytting av MPA til Evenes. Disse er underdimensjonert og utilstrekkelig utredet. Forsvarssjefen (FSJ) har selv bekreftet i møte med ansatte på Andøya flystasjon at det foreligger ingen arealplan for Evenes med fullverdig MPA. I FSJ Fagmilitære råd (FMR), som er det aller viktigste bakgrunnsmaterialet for LTP, ble det anbefalt å opprette en ny og vesentlig mindre MPA kapasitet til Evenes. Denne kapasitet ville ikke være utrustet med den viktige Anti-Ubåt kapasiteten (ASW) som er viktig for Norge og NATO. Det er nærliggende å tro at den tenkte plattformen for en slik kapasitet var et to-motors fly av en vesentlig mindre størrelse enn dagens P-3 Orion. En slik kapasitet ville ikke medført store arealbehov og hadde dermed relativt uproblematisk kunne operere ut fra Evenes.

FSJ forslag om å nedprioritere ASW kapasiteten fikk imidlertid ikke politisk gehør. Regjeringen gikk i LTP inn for å videreføre en fullverdig MPA kapasitet. Det som også er interessant er beslutningen om å anskaffe MPA som krever mer areal en dagens P-3 Orion; P-8 Poseidon. Med dette som bakgrunn kan vi konkludere at FMR ikke anbefalte å etablere store fullverdige MPA til Evenes. Denne etableringen er derfor, naturligvis, ikke kostnadsberegnet på en tilstrekkelig måte.

Kostnadsberegningen kommer nå, etter at Stortinget har fattet sitt vedtak. Derfor er merknadene og signalene som ble gitt fra Stortingets talestol veldig viktig. Mulighetsanalysen som er under utarbeidelse i Forsvaret angående Evenes flystasjon blir derfor meget interessant. Alle som har vært kritisk til det underdimensjonerte kostnadsestimatet regjeringen har operert med angående etablering av MPA på Evenes, vil nå få innsikt i hvor Forsvaret har tenkt å etablere plasskrevende infrastruktur på denne flystasjonen som har veldokumenterte operative begrensninger.

I mulighetsanalysen er det forhåpninger om å få presentert hvordan Forsvaret tenker at en Boeing 737 skal taxe opp en 17 meter høy steinrøys, der det meste av den militære infrastrukturen befinner seg. Det er forhåpninger om å få presentert hvordan myndighetene skal ivareta naturreservatene som er beskyttet gjennom internasjonale konvensjoner mot en kraftig økning i sterkt forurensede av-isingsutstyr. Det er forhåpninger om å få presentert hva kostnadene vil være ved å rive flere verdifulle 3. generasjons sheltere for at man i det hele tatt skal å plass til å bygge ny infrastruktur tilpasset MPA på Evenes.

De reelle kostnadene for å etablere MPA på Evenes vil med stor sannsynlighet overgå de tallene regjeringen har operert med. Det er betimelig å peke på at vil kreves etablering av omfattende infrastruktur med opptil tre hangarer, oppstillingsplasser, vaskeplass, oppsamlingsplass for sterkt forurensende avisningsvæske, armerings druer med 800 meter sikkerhetssoner, skvadronsbygg, og lagerplass. I tillegg er sanering av infrastruktur på Andøya flystasjon ikke kostnadsberegnet, noe som også formelt sett skal betraktes som en driftsutgift.

Stortinget vil med dette få mye å arbeide med når de reelle kostnadene kommer frem etter årsskifte. Et samlet politisk miljø i Andøy skal være behjelpelig med å assistere Stortinget, vårt lovgivende organ, for at de reelle kostnadene kommer frem.

I kraft av å være leder for Andøya Høyre, er det betimelig å bekjentgjøre at ingen i denne lokalforeningen vil følge oppfordringen fra visse representanter og byråkrater om å akseptere nedleggelsen av Andøya flystasjon. Vi kjemper heller ingen omkamp. Stortinget har gjennom merknader og innlegg fra talerstolen gitt så kraftige signaler til regjeringen at mange hevder dette er på grensen til mistillit. Avgjørelsen skal kvalitetssikres og det økonomiske grunnlaget skal bekjentgjøres.

Videre er det slik at mange i Andøy har betydelig militærfaglig kompetanse. Gjennom lang operativ erfaring i ulike deler av Forsvaret besitter også flere medlemmer i Andøy Høyre betydelig innsikt i forsvarsfaglige spørsmål. Vi har dermed kompetanse til å foreta operative vurderinger. Det er derfor betimelig å minne statssekretærer og representanter i eget parti at dersom de uttaler seg om Andøya flystasjon, maritime luftoperasjoner, basestruktur, og forsvars- og sikkerhets politikk i nordområdene, så bør de vite hva de snakker om.

I denne sammenheng er Andøy Høyre meget skuffet over eget parti, det være seg på fylkesnivå og riksnivå.