Norges Kystfiskarlag krever med dette at det innføres dispensasjonsadgang for fiskere i kongekrabbefisket, slik det er i andre fiskerier i Norge. Norges Kystfiskarlag er for profesjonalisering i kongekrabbefisket og støtter fortsatt etableringen av en ny modell for tildeling av deltakeradgang og kvote for kongekrabbe. Et slikt aktivitetskrav vil etter vårt syn kunne bidra til økt fiskeriaktivitet totalt sett, og en profesjonalisering av kongekrabbefisket.

I våre innspill til aktivitetskravet ønsket vi derimot at der skulle foreligge en dispensasjonsadgang til ett fiske på kongekrabbe, slik det var framstilt i høringsnotatet. Vi stiller oss kritisk til at der var forelagt en dispensasjonsadgang i høringsnotatet fra fiskeridirektoratet og at dette var fjernet. Se for øvrig deler av vårt høringssvar:

«Norges Kystfiskarlag mener det må åpnes for dispensasjon fra kravet om levering av annen fisk for den gruppen av fiskere som tidligere har blitt gitt krabbekvote som kompensasjon for at krabben har overtatt områder hvor det før var mulig å drive annet fiske». Norges Kystfiskarlag framlegger dette på vegne av våre medlemmer som har vært sykemeldt i kvalifiseringsperioden for inntjening på andre fiskeslag enn kongekrabbe. Vi krever derfor at det gis dispensasjonsadgang for fiskere som har vært sykemeldt i en kvalifiseringsperiode.

Dette være seg før den nye lovendringen trådte i kraft (2015), samt for de framtidige reguleringsår. Det kan ikke være slik at dersom man blir rammet av sykdom i torskesesongen skal en tape inntjening der, med påfølgende tapt inntjening i kongekrabbefisket. Sykdom er noe som kan ramme alle, uavhengig av hvilket yrke man har eller hva slags fiskeart man skulle ha rettighet til å fiske. Norges Kystfiskarlag mener det ikke er grunnlag å fjerne en dispensasjonsadgang i noen fiskerier, dersom det foreligger sykdom. Det må være lov å bli rammet av sykdom uten at man mister rettigheten sin til å fiske. Slik det er lagt opp til nå er der diskriminering og forskjellsbehandling innad i fiskeriene og Norges Kystfiskarlag krever at det rettes opp i. Vi forutsetter der er ryddighet i fisket på krabbe og at myndighetene som kontrollorgan har kontroll på hvem som fangster krabben.

Det vil være urimelig hvis fiskere som mistet sitt driftsgrunnlag etter kongekrabbens inntog, med den nye ordningen vil bli straffet med drastisk kvotekutt på en art som de baserer hele sitt driftsgrunnlag på. Dette utgjør ingen stor gruppe av fiskere, men noen få inne i de lengste fjordene, med små båter. Disse vil få uforholdsmessig lang gangtid for å sikre seg aktivitet i annet fiskeri, og av denne grunn burde det gis adgang til å søke om dispensasjon for de fiskerne som har deltatt i krabbefisket tidligere år. I følge midlertidige tall fra fiskeridirektoratet er 86,7% av fartøyene i kongekrabbefisket under 11 meter. Mobilitet i form av gangtid og sjøvær man drifte på andre fiskeslag gir konsekvenser som kan tolkes ut ifra ny kvotefaktor for 2016 og lengdetilhørighet for fartøy. Med de midlertidige data på fordelingenav kvotefaktor er det kun 9% av fartøy på 6 meter som klarer å oppnå full kvotefaktor (4 tonn)mot hele 82 % som får minste kvotefaktor (0,46 tonn).

Her kan en spørre seg hvordan mobilitet og minstepris kan ha innvirkning på hvordan våre medlemmer blir berørt. Ett større fartøy vil i stor grad ha mulighet til å velge hvor det fiskes og leveres etter hvor det er god pris for fisken. Forskjellene i kvalifiseringsfisket for kvotefaktor kan dermed bli stor. For eksempel må ett lite fartøy med redusert mobilitet levere fisk til minstepris 15 kr, noe som medfører at han må fiske ca. 6700 kilo torsk.

Et større fartøy med større mobilitet kan oppnå pris på 25 kr, og behøver fiske 4000 kilo torsk. Dette er nesten bare halve kvantumet av hva en mindre båt må fangste. Norges Kystfiskarlag har etter endringene i regelverket tatt denne problemstillingen til Fiskeridirektoratet. Tilbakemeldingen var at dette skulle vært spilt inn i høringsrunden. Norges Kystfiskarlag ønsker poengtere at denne problemstillingen var spilt inn i vårt høringssvar, og er kritisk til at det ikke er tatt stilling til konsekvensene av å fjerne dispensasjonsadgang på ett slikt grunnlag.