Det har i kommunestyret 19.2, gjengitt i Bladet Vesterålen 21.2 og Radio Bø 20.2 blitt fremsatt relativt friske påstander om kvaliteten på maten ved Bøheimen. Jeg ønsker å oppklare noen forhold rundt saken.

Brukerundersøkelsen

Vinteren 2014 ble det gjennomført en brukerundersøkelse blant de pårørende på Bøheimen. Brukerundersøkelsen hadde en svarprosent på 52,5 %, dvs. at 24 pårørende svarte etter purring.

Deltakerene ble bedt om å gi svar på en skala fra 1-6, der 1 er fornøyd «i svært liten grad», og 6 er fornøyd  «i svært stor grad». Spørsmål og svar gjengis nedenfor.

Spørsmål 1: «I hvor stor grad er du fornøyd med maten som serveres?

Her svarer 4,2 % (dvs. en pårørende) 1, mens 25 % svarer 6, og 83,3 % svarer mellom 4-6. Mellom 4-6 må tolkes som at beboerne er fornøyd, men i varierende grad.

Spørsmål 2: Den sosiale rammen rundt beboernes måltid:

Her svarer 16,7% 6, ingen 1, og 79,2% mellom 4 og 6.

Spørsmål 3: Tilbudet om matservering til beboeren på kveld/natt:

Her svarer 21,7% 6, ingen 1, og 65,1% mellom 4 og 6. Vet ikke prosenten her er høy, 34,8%.

På bakgrunn av brukerundersøkelsen er det svært vanskelig å se at påstanden om at ”ingen liker middagen på Bøheimen” holder vann. Et tileggspoeng er at flere av beboerne på omsorgsboligene inntar sin middag på kantina på Bøheimen, og da samme mat som de får på Bøheimen. Vi hører ingen klager fra dem.

Spørsmålet om «kok-kjøl» eller» kok-server» ble grundig debattert i kommunestyret før valget om «kok-kjøl» ble gjort da Bøheimen blei ombygd. Politikere i Bø har for øvrig tidligere fått servert middag fra Bøheimen, uten at det har framkommet noen kritiske merknader til kvaliteten.

Hva innebærer «kok-kjøl» metoden

På kjøkkenet på Bøheimen lages maten etter kok-kjøl metoden. Dette innebærer at maten etter produksjon raskt kjøles ned til 1-4 grader, og deretter pakkes maten og holdes nedkjølt under lagring og transport.

Når maten kommer inn på avdelingen, varmes maten på 100 grader i en time før servering. Metoden ivaretar smaks- og næringsstoffer i maten på en bedre måte enn kok-server-metoden. Videre innebærer metoden at institusjonen driver mottakskjøkken som har ansvar for videre behandling av maten mot brukerne, alternativt postkjøkken på den enkelte avdeling.

Forskning og dokumentasjon av «kok – kjøl» eller «kok- server» metoden viser ikke at det ene er bedre enn det andre. Hvilke av disse metodene som brukes, har med andre ord ikke betydning for om maten smaker godt eller ikke. Et annet viktig element er hvordan maten blir servert og om det er hyggelig stemning rundt bordet.

«Kok-kjøl» er for øvrig det prinsippet som benyttes ved de aller fleste restauranter og serveringssteder. Tilsetning av gass er et anerkjent konserveringsmiddel som i stor grad brukes i næringsmiddelindustrien for å forlenge produktenes holdbarhet og kvalitet.

Potet

Det er riktig at de fleste klagemål på mat laget etter «kok-kjøl» metoden, gjelder poteten. Det er gjennomført store nasjonale utviklingsprosjekt med sikte på å finne ut hvilke potettyper som egner seg best, og hvordan man best mulig kan tilberede den. Ved Bøheimen bruker vi hermetiserte poteter av den beste kvaliteten vi kan få tak i, det er overhodet ikke tatt hensyn til pris når det gjelder å få tak i den beste poteten.

Vi tar imidlertid dette problemet på alvor, og vil igangsette forsøk med alternative måter å tilberede poteten slik at den smaker best mulig og har best mulig konsistens.

Formelle krav til institusjonskkjøkken                                                                                                                                                                                                          Det stilles strenge formelle krav til servering av mat på sykehjem. Sykehus- og institusjonskjøkken plikter å følge hygieneregelverket. I likhet med andre næringsmiddelvirksomheter, må de være registrert hos Mattilsynet. Fra forskriften siteres:

«Det er eier/driftsansvarlig sitt ansvar at maten som produseres og serveres er helsemessig trygg, og at de ansatte får den opplæringen de trenger. (…) De ansatte må få grundig og gjentatt opplæring i regelverket og hvordan de skal oppnå helsemessig trygg mat. Det er særlig viktig å ha kunnskap om krav til temperatur, både oppbevaring og nedkjøling, renhold og personlig hygiene.”

Mattilsynet fører tilsyn med at virksomheten følger regelverket. Det skjer gjennom jevnlige tilsynsbesøk, både varslet og uanmeldt. Virksomheter som produserer og serverer mat til syke og sårbare personer, skal kontrolleres jevnlig og hyppig.

Pårørende og levering av mat til pasienter

I Bladet Vesterålen 26.februar hevder Synnøve Solsem Olsen at hun nektes å medbringe mat til sin far som bor på Bøheimen. Dette stemmer ikke.

Hun er derimot orientert om at hun ikke har anledning til å servere mat til en hel bogruppe (der faren bor), samt enkeltpasienter ved andre bogrupper.

Dette har vi sett oss nødt til fordi det er som nevnt ledelsen ved Bøheimen som har ansvaret for all mat som serveres ved institusjonen. Mange pasienter har – av medisinske grunner - spesialdietter, som Solsem Olsen nødvendigvis ikke kjenner til.

Vi nekter selvsagt ikke pårørende å ta med mat til sine eldre, dersom vi ikke ser at denne maten er direkte uheldig i forhold til eksempelvis personer med diabetes. Da må vi si fra, og de pårørende må rette seg etter dette og eventuelt servere mat som er i tråd med oppsatte dietter.

Jeg håper debatten videre vil basere seg på fakta. Vi har alle felles mål om at de som bor på Bøheimen skal få servert god mat, som er produsert på en måte som ivaretar hensyn til matsikkerhet og helse. Vi tar imot utfordringen fra representanten Tor Andersen i kommunestyredebatten, og jeg vil med dette invitere kommunestyret til middag på kantina på Bøheimen ved neste kommunestyremøte.

Der skal representantene få servert den samme middagen som middagen ved Bøheimen er den aktuelle dagen!