I dag eier 2 bilfirma kanskje de mest attraktive gjenværende, ikke utbygde næringsområdene i Sortland sentrum. Nordafor brua på Sortlandssida er det Toyota Nordvik og sør for brua er det Bil i Nord som står som eiere. For Rødt er dette åpenbart feil samfunnsmessig bruk av disse arealene: Områdene er sjøretta og kan klart være aktuelle for en mulig utvidelse av Sortland Havn eller andre med behov for sentrumsnært næringsareal. Bransjen bilsalg og verksted er av de som har minst behov for gangavstand til sentrum og er i tillegg relativt lite avhengig av nærhet til annen infrastruktur. Det er derfor temmelig eksklusivt å båndlegge disse områder til arealkrevende lager og verksted for bilforretninger.

I forhold til ny utvikling av byplanarbeidet, ser det ut til at også denne situasjonen er blir temmelig komplisert. Er dette i så fall en situasjon som politikerne ikke har vært seg bevisst? Svaret er nei til det. 25 kommunestyrerepresentanter visste godt hva de gjorde!

I september 2012, altså 2,5 år siden, vedtok kommunestyret reguleringsplanen nordafor brua for Toyota Nordvik – for øvrig i det samme møte som Hovedplan Sortland Havn var til behandling. Arbeidet med Byplanen var da allerede i gang og ”alle” måtte skjønne at det gjeldende arealet var sentralt for utvikling av særlig den sjøretta utviklinga av Sortland.

Rødt fremma derfor følgende forslag:

”Saken utsettes i påvente av vedtak av Byplan og nærmere avklaring av konkrete behov for havnearealer i samsvar med Kommunedelplan for havn i Sortland kommune 2011 – 2016 og videreføring av denne.”

Dette forslaget fikk bare Rødts 2 stemmer. Argumentasjonen mot forslaget var blant annet signalene som også lå i saksframlegget, nemlig av Toyota Nordvik hadde svært hastverk med å få realisert et lagerbygg for bruktbiler. Alle kan nå se at Toyota Nordvik ikke har tatt dette arealet i bruk. Om argumentasjonen om hastverk var reell eller ikke, kan en bare spekulere i. Nordvik sitter uansett med et av Sortlands mest attraktive næringstomter. Vi kan ikke se at det er lagt inn noen tidsfrist for å iverksette tiltakene og heller ikke varighet for reguleringsplanen. Er det særinteresser fra noen få som får lett gjennomslag eller er det andre årsaker til slike situasjoner?

Hilsen Christoffer Ellingsen, Rødt Sortland