Høyre sitt mantra for en bedre skole, er stadige målinger og evalueringer. Høyre henter tydeligvis sine strategier fra virksomheter som er mindre kompliserte enn skolen. Nå blir jo ikke grisen tyngre, uansett hvor mange ganger du måler den, og for barns vedkommende, så gjelder det først og fremst å se deres potensiale. I så måte kommer de mange målingene til kort. Her er det lærernes fagkompetanse som gjelder. Denne debatten tok vi grundig i Norge, da karakterene ble fjernet på barnetrinnet. Men Høyre, som vil være skolepartiet, de lytter ikke til lærerne og heller ikke til de mange foreldrene som reagerer på målehysteriet. For alle som er genuint opptatt av skole og læremiljøet, så kan kanskje denne lille fabelen være til nytte?

Det var en gang at dyrene bestemte at noe måtte gjøres for å løse problemene i den moderne verden. De valgte et skolestyre som besto av en bjørn, en grevling og en bever, og de fikk tak i et pinnsvin som skulle undervise. Pensum besto av løping, klatring, svømming og flying. For å gjøre det lettere å organisere undervisningen, skulle alle dyrene få samme undervisning i alle fag.

Anden var den flinkeste i svømming, hun var faktisk flinkere enn læreren, men i flying fikk hun bare NG, og i løping gikk det helt galt. Fordi hun var så dårlig til å løpe, fikk hun ekstratimer etter skoletid, og mens de andre hadde svømmetimer, måtte hun øve seg i å løpe. Etter at hun hadde holdt på med dette en tid, ble svømmeføttene hennes så trette at hun ble middels flink i svømming.

Ekornet fikk S i klatring, men så ble han frustrert i flytimene. Læreren forlangte nemlig at han skulle starte fra bakken, mens han ville fly fra tretoppen og ned. Han overanstrengte seg, slik at han etter en tid fikk bare G i klatring og NG i løping.

Ørnen var et problembarn og ble straffet hardt. I klatretimene nådde hun tretoppene fortere enn de andre, men hun insisterte på å bruke sin egen måte å komme dit på.

Kaninen startet som klassens beste elev i løping, men fikk nervesammenbrudd på grunn av alt ekstraarbeidet i svømming. Ved slutten av året fikk en abnorm ål, som var svært dyktig til å svømme, og som også kunne løpe, klatre og fly litt, det høyeste gjennomsnittresultatet. Derfor ble den utnevnt til å holde tale på avslutningsfesten.

Præriehunden holdt seg borte fra skolen, fordi skolestyret ikke godkjente graving som fag. De sendte ungene sine i læring hos en grevling. Senere slo de seg sammen med villsvinene og startet en privatskole som snart viste seg å gå fint. Men skolen som skulle løse problemene i den moderne verden, ble stengt - til stor lettelse for alle dyrene i skogen.

SV`s svar på utfordringene i skolen, er mer tilpasset undervisning og en sterkere lærerdekning. Da må tidstyvene parkeres utafor skoleporten! Nordland SV skal ta kampen for skolen!

Marius Meisfjord Jøsevold

1. kandidat, Nordland SV