Som førstekandidat for Nordland Høyre er det viktig for meg å si noe om hvilke prioriteringer som bør gjøres for at Nordland skal fremstå i sitt rette lys: Som mulighetenes fylke. Vi har en rekke utfordringer tilknyttet felles rammebetingelser som skal bidra til vekst og velstand i fylket. Felles for brorparten av disse er at de handler om kommunikasjon.

Inneværende periode har Nordland gjennomgått store endringer med henblikk på hvordan kommunikasjonene innad i fylket fungerer. Eller skulle man si ”ikke fungerer”? Det bør være hevet over enhver tvil at ferge- og hurtigbåttilbudet langs kysten er det samferdselsområdet som har vært kraftigst forsømt.

Det eksisterer en utbredt, tverrpolitisk konsensus om at spredt bosetning er et ubetinget gode. Skal man fortsatt få til det, er det av avgjørende karakter at kommunikasjonslinjene fungerer. Det rimer dårlig overens med en fortsatt forringelse av ferge- og hurtigbåttilbudet. Man kan jo spørre seg hvorfor kommunikasjonene innad i fylket er så viktige? Svaret er delt. Noe handler om transport av innbyggere mellom eksempelvis øysamfunn og fastland. Noe handler også om å ”tenke utenfor boksen”, samt se at vi kan leve av en turistnæring av potensiell, internasjonal størrelse. Men pr i dag, handler det mest av alt om transport av varer og tjenester, som legger selve livsgrunnlaget for innbyggerne langs kysten. Får ikke disse varene sine ut til et regionalt, nasjonalt og internasjonalt marked, kan man bare glemme å opprettholde spredt bosetting

Så er ikke vårt utgangspunkt heller ikke det verste: Norge har en regjering som leverer. De har påbegynt den store oppgaven det er å bygge morgendagens samferdsel, og gjennomfører stadig nye løft som er til gunst for landsdelen. Det gjenspeiles blant annet i realiseringen av Hålogalandsbroen,  E10 i Lofoten, Bypakke Harstad, Saltenpakke 2 m/ Tjerntunellen,  Bypakke Bodø, Harstadpakken, , E6 Helgeland Nord og E6 Helgeland Sør.

Alle disse prosjektene er bevis for at regjeringen, med samferdselsminister Solvik-Olsen i spissen, ser alvoret i vedlikeholdsetterslepet og tar grep. Det gjøres store investeringer på sentrale og fylkeskommunale veier. Men det stopper ikke der.

Ofotbanen og Dunderlandsbanen er i ferd med å få et løft, hvilket er maktpåliggende om man skal utvikle mineralnæringen. Hva angår den heteste poteten av dem alle, Luftfarten, så skal også denne ha sin oppgradering. Helgeland oppdaterer sin struktur gjennom realiseringen av PLU på Hauan i Mo i Rana.

Helgelandsregionen har sammenhengende vært i debatt om hvordan fremtidig struktur skal se ut i nærmere 40 år, og nå ser det endelig ut til at det løsner. Sammen med realiseringen av en forbedret E6, legger man grunnlaget for at befolkningen i området får et moderne, tidstilpasset tilbud som både er prismessig gunstig for kunden og legger til rette for en ekspansjon i turistnæringsøyemed.

Legger man til at realiseringen av en eventuell ny flyplass på Gimsøya og Bodøs prosjekt ”Ny by – ny flyplass” er i ferd med å bli en realitet, er det duket for en ny tidsregning i fylket. Reiselivsnæringen vil oppleve et løft uten sidestykke og Nordland vil bli tilgjenglig for et internasjonalt publikum vi pr i dag bare har sett konturene av. Slike løft er essensielle for etableringen av en mer spredt næringsflora, hvilket skal gjøre Nordland attraktivt – også i fremtiden. Mulighetenes fylke er i ferd med å bli en realitet. Du kan bidra med din stemme. Nordland Høyre ønsker deg et riktig godt valg.