I tider da det er lengre og lengre mellom bygdebutikker med lys i vinduene bestemte krumtappene bak Noa Maskin på Holand seg for å satse.

Kunne dette gå bra? Kunne det være marked for en ny landbruksbutikk. Her, langt utpå bygda?

De har blitt noen sure men mange hyggelige erfaringer rikere siden oppstarten i 2008. Og heldigvis har det vært flere opp- enn nedturer. Etter et par tøffe år med konsolidering og underskudd kunne selskapet i fjor levere et overskudd på 39.000 kroner.

Det er ikke mye i forhold til en omsetning på hele 13,9 millioner kroner, men daglig leder Glenn Paulsen ser frem til å levere bedre marginer i årene som kommer.

At omsetning ikke er alt, er noe alle vet, men det er kun gjennom praktisk drift balansegangen kan øves inn. Og med en latter som fyller hele lagerhallen erkjenner han at det er fort gjort å ”bli litt ivrig” og gape over for mye når bedriften vokser seg opp og frem.

Rendyrket strategien

2012 var i så måte en krisepreget år, der selskapet måtte konsolidere økonomien og permittere ansatte. De var på det meste seks ansatte, og har i dag redusert staben til fire, fordelt på verksted og butikk.

- Vi har prøvd en del ulike strategier i tillegg til grunn-idèen om landbrukssatsing, men vi har kommet til at det er hovedsakelig landbruk vi skal satse på, slår Paulsen fast.

Og nå skal det satses bredere. Butikken på 60 kvadrat har vært for liten fra første dag, så nå forbereder man isolering av 180 meter kaldlager og installering av store butikkvinduer der det i dag står verkstedporter.

- Jeg gleder meg alvorlig til dette, sier Paulsen, som i dag tar imot kundene i det som mest av alt minner om en kontorbutikk-kafè.

Viktig hygge

For ikke sjelden er det fullt hus på Noa. Kaffebordet er det første man møter, og på det lystigste kan lokalet minne om den typen improviserte hjemme alene-fester som starter på kjøkkenet inntil det sitter folk oppetter alle benkene.

- Vi har det søkkanes artig på jobb, ja. Og den stemninga er det viktig å ta vare på, så vi planlegger en skikkelig bra kaffekrok også i nybutikken. Men littegrann lengre unna kontorpulten min enn den er i dag, ler Glenn, og lar oss forstå at det et eller annet sted går en grense mellom kafèstemning og rasjonell drift.

- Men den er kanskje ikke alltid like god å se. Det er viktig å bruke tid rundt kaffebordet også, vi gjør veldig mye bra salgsarbeid der også. Så det skal vi fortsette med.

Må utvikle seg

Og når gründerfase nå er i ferd med å gli over i driftsfase, mener Paulsen det er viktig at ånden fra de første årene leve videre.

- Selv om tingene ”setter seg litt”, må vi hele tiden fortsette å utvikle oss. Nå ser vi for eksempel mer på innendørs mekanikk enn vi har gjort til nå, og ser store muligheter for vekst. Vi fortsetter også å utvikle satsingen på nettbutikken, og er faktisk nå de første i landet med regnummersøk på traktordeler, slik bilbransjen gjør det når man skal lete frem bildeler, sier Paulsen.

Nettbutikk har vært en del av drifta hele vegen, og Paulsens 80% hjemmesnekrede løsning omsetter småvarer og deler på nett for nærmere 400.000 kroner i året.