Flightradar24.com gir folk muligheten til å tracke fly fra hele verden. Skjermdump fra flightradar24.com fra da et Emirates-fly fløy over oss søndag kveld.

Det er kanskje naturlig å tro at flystripene vi ser på himmelen er lokale fly på tur til Oslo eller Sverige. Men sannheten er at det hver dag flyr flere titalls store A380 på tur til store internasjonale byer rett over hodene våre.

Flyentusiast Arne Ivar Mikalsen har fulgt med på flightradarer i mange år. I det siste er det til og med kommet apper til smarttelefoner. Det har ført til at interessen for å følge med på flyvninger over landsdelen vår har eksplodert den siste tida.

- Jeg merket det i dag. Jeg ar allerede hatt to kolleger innom kontoret for å snakke om fly og flyruter. Så Jeg har hatt dem til foredrag om flyruter og internasjonale selskaper, sier Mikalsen.

Han anslår at det til daglig flyr så mye som 40 fly fra amerikanske selskaper og asiatiske og arabiske selskaper som Emirates og Ethiad.

- Det har de gjort i flere år. Det å fly over Norge, og spesielt Nord-Norge er den mest rasjonelle ruta for selskapene. Og dette tjenes også norske luftartsmyndigheter penger på. Hver gang disse selskapene er inne i norsk luftrom betaler de penger til Avinor. Det skal vi være glade for, sier Mikalsen.

Over huset

Interessen for fly og flyruter deler Mikalsen med stadig flere. Han har hatt rykte på seg som "flygærn"  i flere år. Men nå kommer flere og flere ut av skapet, eller lavatoryet enn før.

- Jeg satt på en flyplass i går og ble tagget i et innlegg på facebook. "Se nå flyr A380 fra Emirates fra Dubai til San Fransisco rett over huset ditt". Det viser jo at det er langt flere av oss enn man skulle tro.

Men hvorfor?

- Noen forstår ikke hvorfor en får en slik interesse og jeg har vel ingen forklaring. Jeg har vært slik i mange år.

Mikalsen flyr mye med jobben og han har vært kjent for å endre reiserute for å få muligheten til å fly med flytyper han ikke har flydd tidligere.

Nødlandinger

I det siste har det vært noen få nødlandinger med store fly rundt om i Norge. Årsaken til dette er at Norge er de fleste store selskapenes "point of no return". Med andre ord er Norge det siste stedete hvor de kan mellomlande før destinasjonen sin. Dermed har A380-fly fra flere selskaper nødlandet ved Oslo Lufthavn, Flesland og andre flyplasser den senere tid. Det har sjeldent vært dramatikk involvert, men det har som regel dreid seg om passasjerer som er blitt syke.

Inntekter

Det er billigere å fly over Norge enn mange andre land. Likevel gjør staten gode penger på avgifter fra flyselskapene.

Ifølge Aftenposten betaler selskapene rundt 120 millioner kroner i året i avgifter i Norge.