44 prosent av de spurte nordlendingene i Ipsos sin store befolkningsundersøkelse "Norsk Monitor" sier at de kjøper lokalproduserte matvarer ofte.

Dette kommer frem i en pressemelding fra Stiftelsen Matmerk. Vi kan se oss slått av Nord-Trøndelag (52%) og Møre og Romsdal (44%).

- Et voksende segment

Bjørn Erik Engesvik, kjøpmann ved Rema 1000 Sjøgata i Sortland, forteller at de selger lokalprodusert mat som aldri før.

- Jeg tror dette er et voksende segment fordi at etterspørselen og interessen er stor, sier han.

Butikken hans tar inn lokale matvarer fra hele Vesterålen, og ifølge han selv selger de veldig mye av blant annet lefser og laks.

- Noen synes kanskje det er litt for dyrt, mens andre bryr seg ikke om det. Kundene har generelt mye kunnskap om disse varene, forteller han.

- Artig

Mens trønderne, møringer, nordlendinger og hedmarkinger troner på lokalmattoppen, ligger Oslo langt ned på listen med under 30 prosent.

- Artig, og det bekrefter at lokalmat ikke lengre er noe man bare spiser i de store byene sørpå. Hele Norge vil ha den unike lokale smaken, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Kvalitet og sikring

Engesvik synes det er veldig bra at det er interesse for lokalprodusert mat.

- Det er fint at maten er kortreist og miljøvennlig. Samtidig er det også bra at de lokale leverandørene kan konkurrere med de større leverandørene, sier han.

Kjøpmannen forteller at de har hatt en jevn varemengde med lokalprodusert mat, men at det hele tiden er noen som ønsker å komme inn på markedet.

- Det er ikke så lett å komme gjennom nåløyet hos Rema 1000. Kjeden har en kvalitetssikring som er knyttet opp til Mattilsynet som man må ha på plass. Dette er noe som tar tid, sier han.

Selger som aldri før

Ifølge Matmerk selger lokalmat og drikke som aldri før.

- Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 10,3 prosent, og utgjør nesten 4,2 milliarder kroner, sier Matmerk.

Definisjonen av lokamatkategorien er: "Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie".

Tre ganger så høy vekst

Matmerk sier at det fremdeles er tre ganger så høy vekst i dette markedet som i resten av dagligvaremarkedet for mat og drikke.

Den totale omsetningsveksten til dagligvaremarkedet var på 3,5 prosent i samme periode.

- Tallene til Nielsen Scan Track omfatter ikke omsetning på Bondens marked, fårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og resturanter. Den totale omsetningen er derfor høyere enn 4,2 milliarder kroner, skriver Matmerk.