Nilsen har ledet Widerøe i halvannet år. Han har gleden av å være mannen som sørget for en prøveordning med direkteruter mellom Vesterålen, Lofoten og Gardemoen. Anbudsprosessene rundt ruteflyginger i Nord-Norge er ifølge Nilsen et særdeles spennende prosjekt å være med på. - Dette er helt nødvendig kollektivtrafikk, på linje med buss og tog, sier han og fortsetter.- Vi har mange korte flyplasser i Norge, og det fordrer spesielle fly, som vi har mange av, sa han. Stein Nilsen pekte på at det er konkurranse i nord, men at rutene ofte er små, slik at det i mange tilfeller ikke er plass til mer enn en aktør dersom rutene skal være kommersielt "flyvedyktige".

- Flere enn vi trodde

- Vi har fått flere ruter enn vi selv trodde. Det betyr nok at Widerøe må ut og handle fly, sa Stein Nilsen under samferdselskonferansen i Svolvær torsdag ettermiddag.

- Vi kan nå pøse ganske mye av vår kapasitet inn i enkelte ruter mellom Oslo og Leknes, Svolvær og Stokmarknes, sa han. - Vi er avhengige av at dere er positive til tilbudet og utnytter det som kommer. Widerøe ønsker et bestående, godt helårsprodukt. Kanskje synes noen det er lenge å sitte på et lite fly, men vi tror på dette, sa Stein Nilsen.

- Nettet vårt er preget av korte distanser og lavt trafikkgrunnlag. Det gir beklageligvis høyere priser enn SAS og Norwegian har på sine lengre ruter. Det ligger i bransjens natur, sa han.

- Prisene faller når det nærmer seg konkurranse - Det er kun begrensninger i lengden på rullebanene som gjør at DAT ikke får konkurrert i Nord-Norge, sier Jesper Rungholm. Svakhet

Nilsen mener det er en svakhet i anbudsprosessen at det blant annet ikke er krav om gjennomgående reiser og gjennomgående bagasjer. Det er ingen krav til såkalt global distribusjon, altså at det ikke er krav om at man kan handle flybilletter eksempelvis i Lofoten om man sitter i Paris.

Widerøesjefen mener også det er en svakhet at anbudsperioden er for kort. Det er vanskelig å gjøre milliardinvesteringer når anbudsperioden bare er på fire år.

- Vi var livredde for at strekningen Bodø-Leknes skulle ut av vårt tilbud. Det beholder vi fortsatt. Jeg er meget fornøyd med at departementet har gitt oss  større fleksibilitet på eksempelvis denne ruta. Da slipper vi å fly med halvtomme fly på de roligste dagene, sa Nilsen.

Samferdselsdepartementet har på denne ruten tillatt at det minimum skal være fire daglige avganger i stedet for seks. - Mekanismen gjør at vi kan ha opptil ni daglige avganger fra 17.april. Tilbudet blir altså bedre, sa han.