Frank L. Jensen i Norges lastebileierforbund kom under samferdselskonferansen i Svolvær onsdag med den kanskje overraskende opplysningen om at han ønsker seg mer av transporten fra vei til sjø.

- Dere som sitter her er det eneste som ikke er kommet hit med lastebil. Så lenge det har vært vei her har den ikke vært vedlikeholdt eller gjort bredere, overdrev han.

- Det er en katastrofe av en vei som går forbi her. Jeg skjønner at det er mer sexy med fly enn det er med lastebil. Men et fly tar jo knapt et fotballag. Men tell antall trailere som går på vegene her, og gang det med to - og la resten av sjømaten gå på kjøl. Det skal sendes mye mer sjømat ut av regionen i fremtiden enn det gjør i dag, sa Jensen. Og det er det på ingen måte vei til å kunne ta unna.

Utreder Lofoten og Vesterålen Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen orienterte om hvordan man kan se for seg Hadselfjorden krysses i fremtiden, og om hvordan utredningene av Å - Fiskebøl og Hadselfjorden kan sees i sammenheng. - For kjøl og skinner

- Mange tror vi er mot det som går på kjøl og skinner. Det er tvert imot. Vi er for alt det. Økningen av volum og tonnasje er så stor fremover at vi ikke har sjans å få frem alle varene i lastebil, sa Jensen.

- Lastebilene har stor fleksibilitet. Bilene kommer frem, og uansett transport ellers, det er lastebiler i begge endene. Men det er uansett umulig å kjøre sikkert fra Å til Fiskebøl, og i alle fall ikke på vinteren, sa Jensen. Her må det tas tak, konkluderte han.

Han påpekte at det er nødvendig med store bevilgninger fra det offentlige er helt nødvendig for å sikre kvalitet i godstransporten.

Frank L. Jensen i Norges lastebileierforbund. Foto: Knut Ivar Aarstein