VOL fikk torsdag tips om et merkelig objekt som var funnet på ræk i sjøen utenfor Øksnes av en lokal fisker.

Gjenstanden besto av en kule med en antenne på toppen. Til denne var det festet en lang kabel, med en mikrofonlignede gjenstad i enden. Fiskeren hadde aldri sett noe lignende, og tok kontakt med Kystvakta, for å høre om de hadde kjennskap til utstyret.

Noen timer senere sto personell fra Forsvaret på døra for å hente utstyret.

Kystvakta visste ikke

– Russisk avlyttingsutstyr, ble det spøkt i VOL-redaksjonen.

VOL tok fredag kontakt med Kystvakta for å høre hva den mystiske gjenstanden var. Fra dem ble det informert at de ikke ante hva det var, og at de vil sende gjenstanden til sin stasjon i Ramsund, for å få det undersøkt.

En nysgjerrig VOL-journalist hadde ikke tid til å vente på Forsvaret, og kontaktet kvalforsker Tiu Similä. Hun hadde ikke kjennskap til gjenstanden.

Svaret fikk vi ikke før et par runder med Havforskningsinstituttet.

Ikke så mystisk likevel

Forsker Henrik Søiland satt på forklaringa.

Den mystiske gjenstanden er en ikke fullt så mystisk drivbøye som er laget for å kartlegge strømforhold nær havoverflaten.

– Når den settes ut har den et drivanker som er en fem meter lang sylinder med hull i. Dette henger ved 15 meters dyp, slik at bøyen driver med havstrømmen. Drivankeret ser ut til å mangle på denne, sier Søiland.

Uten drivanker er den ikke særlig nyttig for forskerne, da den blåser med vinden, og ikke med strømmen.

Drivbøyen er utstyrt med GPS, og har en antenne på toppen som sender data via satellitt. Hver time kan forskerne hente ut informasjon om posisjon, temperatur og lufttrykk.

– Når du vet en distanse bøyen har drevet i løpet av en periode, kan vi måle hvor sterk strømmen er, forklarer Søiland.

– Med drivanker er de fortsatt nyttig

Havforskningsinstituttet har satt ut drivbøyer utenfor Lofoten i sommer og vinter, og det kan være én av disse som er funnet utenfor Øksnes. Forskerkollega Jan Erik Stiansen mener det ligner på overflatedrifterne til den statlige amerikanske etaten NOAA, som studerer forholdene i hav og atmosfære.

– Drivankeret kan ramle av hvis det er veldig dårlig vær, men de skal vare en stund, sier forskeren.

Søiland sier at dersom fiskerne i regionen kommer over andre slike drivbøyer hvor ankeret fortsatt er på, må de gjerne få ligge i sjøen.