Dette viser fersk statistikk. 12 av nybilene var altså en Volkswagen. Dette betyr at det tyske merket hadde en markedsandel på 32,4 prosent. Etter at Toyota hadde dominert nybilsalget første kvartal, falt de noe ned på lista over de mest solgte i april. For på andreplass finner vi Nissan som totalt solge seks nybiler i april. Toyota følger hakk i hæl med fem.

Daglig leder ved Sortland Auto, Steinar Stephansen, er fornøyd med den oppsvingen bedriften hans bedrift har hatt med nybilsalget i april.

– Vi har jo hatt en litt treg start på året, men nå har vi en ordrereserve fremover som gjør at vi kommer til å ha mange leveringer i månedene som kommer. Apriltallet er en naturlig konsekvens av det, sier han og legger til.

– Vi har vært markedsleder i Vesterålen i ti år på rad, så det bildet som har blitt etablert i første kvartal med at andre har vært større enn oss, er noe som vi mener vil utligne seg i løpet av året.

Solgte hver fjerde bil i mars: – Hadde ikke drømt om så godt salg Tor Skagen kan smile fra øre til øre. Toyota topper salgslistene i Vesterålen også i mars. – Tilfeldig

– Hvorfor har starten på året vært såpass treg hos dere?

– Det er nok mye tilfeldig. Vi leverte mange biler før nyttår før det nye avgiftssystemet trådte i kraft. Etter nyttår har det nye avgiftssystemet gjort at andre kanskje har gjort det bedre igjen. I tillegg så har nok Toyota Nordvik nytt godt av en nyåpning. Vi er glad på deres vegne, men skal puste de i nakken, sier Stephansen med glimt i øyet.

Disse bilene er mest populære Volkswagen og japanske merker troner på toppen av listen over de mest solgte nybilene i Vesterålen i 2016. – El og hybrid

Stephansen sier han har merket seg at plug in hybrid, hybrid og el-bil er voksende i markedet.

– Vi ser at Golf GTE og Passat GTE i elektrisk, hybrid og plug in hybrid er stadig mer etterspurt i markedet. Vi venter at interessen rundt disse vil fortsette.

Tror på vekst

Stephansen sier han har god tro på at 2017 blir et godt år.

– I Vesterålen ble det solgt 752 nyregistrerte bilder i 2016. 535 av de var personbiler og 217 varebiler. Vi forventer et marked som i 2017 ligger på 770 biler. Av dette forventer vi en markedsandel på 20 prosent. Får vi til det så har vi hatt et godt år.

Nyttekjøretøy

For Volkswagen så er også nyttekjøretøy en betydelig del av salget.

– Vi er per dags dato markedsleder på salg av nyttekjøretøy. Vi ser at det er positiv interesse fra næringslivet for fornying av vognparken og at trenden fra de siste åra. Det antas at det skal selges 220 varebiler i 2017 og vi jobber for å selge det høyeste antallet også i år.

Kilde: OFV ASAnt%
TOTALT37100
1. Toyota513,5
2. Volkswagen1232,4
3. Volvo38,1
4. Nissan616,2
5. Mazda410,8
6. Mercedes-Benz12,7
7. Ford38,1
8. Suzuki0
9. Mitsubishi0
10. Opel0
11. Peugeot12,7
12. Hyundai12,7
13. BMW0
14. Subaru12,7
15. Tesla0
16. Audi0

De fem mest solgte bilene:1: Volkswagen Golf 9 biler2: Nissan Qashqai 4 biler3: Toyata Rav4 3 biler    Volvo V90  3 biler5: Mazda CX-5 2

Avgiftssystemet:

CO2-komponenten

Øvre innslagspunkt for fradrag redusert fra 85 til 75 gram.

Det gir høyere avgift (mindre fradrag) for alle biler med utslipp under 75 g/km. For alle biler med utslipp over 75 g/km øker CO2-avgiften med drøyt 9.000 kroner mer enn i regjeringens opprinnelige forslag.

Vektkomponenten

Laveste innslagspunkt hevet fra 200 kg til 350 kg (er 150 kg i 2016)

Alle satser redusert med 2,5 %

Det gir noe lavere avgift basert på bilens vekt.

Ikke-ladbare hybrider

Vektfradraget redusert fra 10 % til 5 %.

Det gir noe høyere avgift på ikke-ladbare hybrider.

Varebiler

Andelen varebilene betaler av personbilsatsene av vektkomponenten settes ned fra 21 % til 20 %.

Konsekvens: Gir noe lavere avgift basert på varebilens vekt.