Forberedelsene til SAS-streiken er i full sving

SAS øker bemanningen for å kunne hjelpe reisende som rammes av den mulige storstreiken. Samtidig gjør flygerne praktiske forberedelser til streiken.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nyheter

Meklingen mellom flygerne og SAS brøt sammen mandag morgen, og tirsdag kveld hadde det fortsatt ikke vært kontakt mellom dem.

– SAS har et stort ønske om å komme til enighet innen torsdag, og dermed unngå en storstreik som skulle ramme de reisende hardt. Samtidig må vi være i forkant og sørge for at passasjerene får så god informasjon som mulig og at vi tar vare på dem som påvirkes ved en eventuell opptrapping av pilotstreiken, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS til NTB.


Slik rammes passasjerene av en mulig SAS-streik

Norsk Flygerforbund har varslet at alle norske SAS-flygere tas ut i streik fra torsdag av dersom det ikke blir enighet i forhandlingene med SAS. Dermed blir tusenvis av reisende rammet. 

  • Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS.
  • Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flygninger som rammes ved en opptrapping av streiken, men lover å informere om dette fortløpende.
  • Status for enkeltflyginger kan sjekkes på selskapets nettsider.
  • Chartertrafikk som flys av SAS fra Norge blir ikke berørt. Det vil si reiser som er booket via turoperatører som TUI og Apollo med flightnummer fra SK7000-7999.
  • SAS tilbyr kostnadsfri ombooking til/fra/innen Norge for reiser booket før 12. september og med reisedag til og med mandag 18. september. Dette inkluderer også flighter som ikke berøres av streiken.
  • Når flygninger blir kansellert på grunn av streik, har passasjeren rett til ombooking eller refusjon. SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.
  • Om man velger å droppe turen skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, inkludert skatter og avgifter som er betalt.
  • Velger man å kjøpe en ny og dyrere billett i et annet selskap, må man dekke prisdifferansen selv.
  • I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer. Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.
  • SAS har økt bemanningen på sine kundesentre for ombooking, både på telefon og sosiale medier. Selskapet forsterker også bemanningen på flyplassene for å ta hånd om passasjerer som rammes av streik.
  • Kilder: SAS, Forbrukerrådet
 

Til nå er kun to flygere tatt ut i streik, men fra torsdag utvides streiken til å gjelde alle norske flygere dersom partene ikke blir enige.

SAS opplyser at de har styrket bemanningen både på flyplassene og på telefonsentralene. De ekstra mannskapene skal ta hånd om reisende som rammes av streiken, blant annet skal de hjelpe med ombooking i tilfellene hvor det er nødvendig.

Venter på SAS

Leder for Norske SAS-flygeres forening (NSF), Jens Lippestad, sier at SAS gjerne må ta kontakt dersom de har endret sitt syn i konflikten.

– Men det er ingen vits for dem å ta kontakt hvis de bare skal gjenta sitt tidligere tilbud, sier han.

Tirsdag kveld var Lippestad og andre flygere samlet til medlemsmøte hvor de blant annet gikk gjennom praktiske forberedelser til streiken.

– Vi snakket om situasjonen og hva vi skal gjøre, sier han.

– Skuffet

Partene møttes til mekling lørdag, og meklingen fortsatte ut over fristen ved midnatt natt til mandag inntil bruddet mandag morgen. LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge har meklet på vegne av pilotene, med SAS som motpart.

Arbeidsavtalen til flygerne er det største stridstemaet i konflikten. Pilotene krever større forutsigbarhet i turnusplaner. Hyppigheten i antall helgevakter er også et tema.

– Vi er opptatt av at selskapet skal lykkes, og har derfor stilt moderate krav. Det eneste vi krever er et lønnsoppgjør på linje med andre, et par helger fri i måneden og trygge arbeidsplasser, har Lippestad forklart tidligere.

SAS og NHO hevder de har gitt pilotene samme tilbud om lønnsøkning som andre grupper.

– Vi er veldig skuffet. Vi hadde på bordet krav som går langt ut over det andre grupper i årets oppgjør har fått, hevder direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, som har forhandlet på vegne av SAS.

Støtter streiken

Fagforbundet mener NHO Luftfart/SAS må strekke seg lenger for å imøtekomme Norsk Flygerforbund/LO krav i årets tarifforhandlinger, og går ut med sin støtte til pilotene.

– Flygerne har stilt opp på dugnad for å redde SAS i dårlige tider. Fra 2006 fram til i dag er personellkostnadene til pilotene halvert, samtidig som SAS flyr like mye. Pilotene jobber dermed mer for samme eller dårligere lønn. Kravet de streiker for i år er moderat og rettmessig. Det eneste de krever er et lønnsoppgjør på linje med andre, ett par frihelger i måneden og trygge arbeidsplasser, sier Fagforbundet i en pressemelding.