– Kystruta Bergen-Kirkenes er en av de tøffeste skipsrutene i verden. Det er en kompleks operasjon å drive det. Det er 34 havner som skal anløpe to ganger om dagen, så vi snakker om nesten 25 000 anløp i året. Vi reiser forbi utsatte områder med varierende værforhold, åpnet Skjeldam pressekonferansen med.
Delt i tre
Samferdselsdepartementet lyste i september ut anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes på anbud. Det stilles en rekke krav, blant annet krav til klima og miljø, der målet er å senke CO2-utslippene fra med 25 prosent.
Anbudet som ble lyst ut er delt i tre. Målet med det er økt konkurranse. I teorien kan det dermed bli tre forskjellige rederier som seiler ruta.
Hurtigrutens ruter kan deles mellom tre rederier
Vil seile uansett
Nå har altså Hurtigruten bestemt seg for å søke om anbudet. Det har ikke vært en selvfølge at de skulle gjøre det.
Hurtigruten vurderer å droppe statens anbud
Alternativet hadde da vært å seile langs kysten uten avtale med staten. Om selskapet ikke vinner anbudet, vil fortsatt det bli en realitet, ifølge Skjeldam.
– Vi er med i anbudet for å vinne, men vi kommer uansett til å seile mer på norskekysten enn vi gjør i dag. Om vi ikke vinner, fortsetter vi med rene kommersielle seilinger, sa Skjeldam.
Om anbudet skulle vinnes av et annet rederi, vil ikke Hurtigruten ha lov til å ta med lokalpassasjerer, men de vil samtidig stå friere til selv bestemme hvor de skal seile.
Koster penger
Han vil ikke gå i detaljer på tilbudet.
– Det er fortsatt en konkurranse, sa Skjeldam.
Han fortalte videre at det koster mye penger å levere kravene i anbudet, noe som er årsaken til at de vurderte å droppe statens anbud.
– I dag tjener vi ikke penger på anbudet. Det er reiselivsvirksomheten vi har som kryssubsidierer tilbudet.