– Jeg er ikke så veldig redd, det vil jeg si, sier daglig leder ved Sport 1 på Sortland senter, Johnny Grønli.

Han påregner litt uro i markedet, og kanskje en liten nedgang i omsetning rundt åpningen, men er ellers lite bekymret for konkurransen fra sports-giganten.

Les også: - XXL-sjef vil kapre kunder fra Vesterålen

– Flinkere

Grønli tror at hans butikk og ansatte er så mye flinkere på faget enn XXL, at kundene forblir trofaste på Sortland. De har en fulltidsansatt som jobber på butikkens sykkelverksted, og med ski, og har investert det han omtaler som «X antall hundretusener» på slipemaskin for ski.

– Det er bare om å være best. Og vi har et godt rykte utad, sier han.

Selv om butikken er en del av Sport 1-kjeden, er de en frittstående butikk, og gjør selv alle valg på hvilke varer som skal tas inn. I den 800 kvadratmeter store butikken er det et rikholdig utvalg av klær, ski, sykler og mye annet sports- og fritidsutstyr.

– Mens XXL i stor grad har mange basisvarer, tar vi også inn de siste trendene. XXL kjøper inn veldig store parti, og gjerne med fjorårets sortiment, hevder Grønli.

Trussel som helhet

Han tror at den store handelsutbyggingen i Harstad, og på Sjøkanten senter, er en større trussel for handelsstedet Sortland som helhet.

– Samlet sett kan vi nok få en handelslekkasje. Vi vil jo holde på folk i distriktet, sier Grønli.

Han trekker frem nyetableringer som den planlagte Biltema-butikken ved Sortlandsbrua som viktig for å holde på kundene lokalt.

– Det er sånne ting som skal til, sier han.

Sport 1 Sortland omsatte for omtrent 19 millioner kroner i 2014. Grønli vil ikke ut med eksakte 2015-tall, men innrømmer med et smil at de satte omsetningsrekord i fjor.

– Vi har gjort det bra. Vi er flinke. Det er det det handler om.

Frykter netthandelen

Heller ikke på G-Sport ser det for seg at nye XXL vil ha en veldig stor betydning for omsetningen.

– Vi har pratet litt om det, men ser ikke for oss at vi mister så mye, annet enn den flyten som er til Harstad fra før, sier butikkmedarbeider Gitte Andreassen.

Hun frykter heller konkurransen til netthandelen. G-Sport som kjede har selv nettbutikk, og lokker ellers med konsepter som «Prismatchgarantien» og «100% fornøyd-garantien» for å holde på kundene.

Også for Intersport er det netthandel som er den største frykten.

– Vi opplever uansett tøff konkurransen. Vi har bestemt i vår butikk at vi skal være så god på service at folk handler hos oss uansett, sier daglig leder Harald Bech.

Intersport Sortland omsatte for vel 6,2 millioner kroner i 2014.