Mandag denne uka hadde han sin første formelle dag på jobb. Det første han går løs på, er å starte rekrutteringsprosessen med tanke på å ansette om lag 40 medarbeidere på hel- og deltid.

XXL åpner et 4.300 kvadratmeter stort varehus – landsdelens største, uansett bransje – på den nye delen av Sjøkanten senter i Harstad. Åpningen er planlagt til 10. mai.

Harstad ruster nå voldsomt opp som handelsby. Sjøkanten senter med Jula, XXL og Obs investerer massivt. Det samme skjer på Kanebogensenteret som skal doble arealet. Til sammen utgjør handelsinvesteringene i Sortlands konkurrerende naboby nærmere én milliard kroner.

Les også: - Frykter ikke XXL

Trekker folk

Bremseth Nilsen, som har sin bakgrunn blant annet fra Expert og Jysk, og dermed kjenner godt til handelsbyen Sortland, tror at etableringen av XXL i Harstad vil få positive ringvirkninger for handelsstanden i byen, i tillegg til at det vil bidra til å tiltrekke seg kjøpelystne kunder fra det store og folkerike omlandet.

– På lik linje med andre steder vi har etablert XXL-butikker, er jeg sikker på at vi vil bli en publikumsmagnet for hele regionen. Vår erfaring er at mange reiser langt for å besøke oss, og i og med at vår nærmeste butikk ligger i Tromsø, betyr det at vårt marked strekker seg fra Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Troms Innland, sier Bremseth Nilsen.

Han tror at når kunder fra Vesterålen først legger handleturen til Harstad, så vil de benytte seg av de øvrige tilbudene Harstads næringsliv har å tilby.

– Byen har mye annet å by på, som Grottebadet, et kulturhus med et svært innholdsrikt og variert program, i tillegg til en spennende butikkmiks med nisjebutikker som man ikke finner i andre byer i landsdelen, sier Bremseth Nilsen.

Som en IKEA-butikk

XXL-butikken skal inn i nye Sjøkanten senter, sammen med blant andre Jula, Coop Obs Hypermarked, Elkjøp og Extra Leker. Det investeres over 320 millioner kroner i det nye bygget samt i infrastrukturen i Seljestadfjæra. I tillegg kommer de 50 millioner kronene Coop Obs bruker på opprusting av sin butikk.

I hovedsak er det butikker som driver storhandel, som har sine krav til butikkstørrelse, som skal inn i senteret.

Kjededirektør Anders Fjeld i XXL har tidligere uttalt til Harstad Tidende at de blir skuffet dersom de ikke klarer en omsetning på minimum 50 millioner kroner

Bremseth Nilsen tror årsakene til XXLs suksess er flere, mener peker først og fremst på vareutvalget som en av de viktigste.

– Vi treffer alle type brukere i alle aldersgrupper- fra mosjonister til eliteutøvere. Vårt butikkonsept fremstår som attraktivt for kundene- mange sammenligner det med å gå i en IKEA- butikk. Varespekteret appellerer med et bredt utvalg innen alle typer idrett, til friluft- og villmarksliv, sier varehussjefen, som legger opp til at han selv skal være sterkt involvert i det daglige som skjer ute i butikken.

– Det er i møte med kundene jeg trives best.

- Harstad styrket som handelsby

Stig-Jarl Jensen ved Coop Obs Hypermarked mener Harstad styrker seg i konkurransen som handelsby.

Trafikk avler trafikk, tror Stig-Jarl Jensen ved Coop Obs Hypermarked i Harstad. Han ønsker konkurransen velkommen.

– Det å få XXL og andre store aktører som Jula og Elkjøp til senteret er viktig både for Sjøkanten og oss på Obs. Ja, de er harde konkurrenter, men det er bedre å ha de i samme senter enn hos andre. En samling av så mange stor enheter er bra for oss alle sammen. Med så mange sterke aktører er jeg sikker på at dette vil forsterke Harstad som handelsby og øke trafikken både til Sjøkanten, Kanebogen og byen. Kommer man først til Harstad er det naturlig å benytte seg av de tilbud som finnes, mener Jensen.

Butikkene på Sjøkanten har samkjørt åpningen av de ulike butikkene.

XXL er først ut, allerede i begynnelsen av mai. I slutten av mai skal Jula åpne, mens reåpning av nye Coop Obs er satt til 9. juni.

– Dette på grunn av bygningsmessige ting, men også på grunn av den trafikkmengden disse åpningene vil medføre. Skulle vi alle sammen ha åpnet samtidig tror jeg det ville blitt fullstendig kaos, sier Jensen.