Johnny Karlsen i DNB. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

- Men DNB vil fortsat betjene og følge opp eksisterende kunder, heter det i ei pressemelding fra DNB-Vesterålen

Ifølge Banksjef Johnny Karlsen, er det å gå i banken ikke det samme som før-

- I dag løser ni av ti nordmenn bankbehovene sine på nett, og stadig flere via mobil eller nettbrett. De fleste norske bankkunder går ikke lenger i bankkontoret. For DNB betyr det at antall bankkontorer blir kraftig redusert, skriver Karlsen i ei pressemelding.

Det betyr at man i Vesterålen vil ha ett kontor lokalisert på Sortland.

Telefon og e-post

Banksjef Karlsen sier i pressemeldingen at tistedeværelsen på Andenes vil bli erstattet med telefon, e-post og andre digitale tjenester.

- De fleste kunder henvender seg allerede per telefon, chat og sosiale medier hvis de har spørsmål eller trenger hjelp. Men det meste fikser de selv, men nesten alle banktjenester kan utføres fra mobil, nettbrett og PC.

Det opplyses også at kundene til banken vil få kunne ta ut penger og sette inn penger ved Coop Prix, Andenes og Joker, Risøyhamn.

Får tilbud

Bankkontoret på Andenes har eksistert siden 1968. Avviklingen av kontoret vil skje i løpet av første halvår 2016. Det er fire ansatte på kontoret. De på personmarkedet vil få tilbud om ny stilling på Sortland, eller søke seg til et annet sted i konsernet hvis det er aktuelt. Andre vil få anledning til å søke virkemiddelpakke eller bli overført til DNB sitt jobbsenter hvor de vil få hjelp til å skaffe ny jobb enten internt eller eksternt, opplyses det. De på bedriftsmarkedet vil rådgiveren derfra få tilbud om fortsatt jobb i Sortland og denne personen vil jobbe mot kundene i Andøy herfra.

Kutter 600 årsverk

I en annen pressemelding onsdag ettermiddag forteller DNB at de skal kutte 600 årsverk, og redusere bankkontorer som betjener personmarkedet fra 116 til 57.