17. juni foreslo regjeringen å legge ned Andøya flystasjon og flytte aktiviteten til Evenes. Forslaget til ny langtidsplan for Forsvaret skal behandles av Stortinget i november. Gode og kvalitetssikrede utredninger skal ligge til grunn når en slik avgjørelse skal tas. Usikkerheten bør være minst mulig når det skal investeres milliarder av skattekroner, spesielt når konsekvensen er at man raderer et lokalsamfunn. Det kan ikke være en enkel avgjørelse for våre folkevalgte.

Andøya Test Center (ATC) er en unik arena for testing av våpensystemer. Dette er tjenester vårt eget forsvar og våre allierte bruker i dag. ATC er avhengige av en operativ flystasjon for å kunne tilby sine tjenester. Den mye omtalte PWC utredningen konkluderer med at en nedleggelse av Andøya flystasjon ikke vil påvirke ATC negativt så lenge de bare øker prisene på tjenestene sine. En konklusjon som står stikk i strid med ATCs egne vurderinger.

PWC skriver også i sin usikkerhetsvurdering:«Dersom prisøkningen fører til en nedskalering av virksomheten eller en fullstendig nedleggelse vil dette kunne føre til at Forsvaret vil måtte øve i utlandet til en høyere skytetreningskostnad enn i dag. Hvordan ATCs virksomhet er dimensjonert i fremtiden er vurdert som usikkert …»

Er vi villige til å gamble med en unik og kostnadseffektiv tjenesteleverandør til det norske Forsvaret?

Regjeringen legger til grunn at man må gjøre investeringer på Evenes på omlag 1,3 mrd som er direkte knyttet opp til maritime overvåkingsfly. For dette beløpet skal man blant annet bygge to nye hangarer, skvadronsbygg, samt nødvendige fasiliteter og infrastruktur. Det påstås samtidig at det koster 300 millioner for å oppgradere hangarene på Andøya, mens man altså for 1,3 mrd skal få alt nytt på Evenes.

Den mest sannsynlige arvtakeren til dagens P-3 Orion fly er Boeings P-8 Poseidon. Jeg har likevel store problemer med å forstå at man kan være så skråsikre på investeringsbehovet da man ikke har avgjort verken ambisjonsnivå, antall fly eller hvilken flytype som skal være Norges maritime overvåkingsfly i framtida. Er vi villige til å risikere overskridelser og bortkastede skattekroner ved å legge ned en operativ og veldrevet MPA-base på Andøya for å bygge nytt på Evenes?

Det er også underlig at regjeringen legger til grunn gjennomføringskostnader på 113 millioner ved Andøya-alternativet, mens Evenes-alternativet er fritatt for gjennomføringskostnader. Særlig rart blir det når man, før vedtak i Stortinget, sender ut anbud om prosjektering på Evenes og anslår totalverdien til mellom 150 og 800 millioner.

En delt løsning med fortsatt MPA-base på Andøya og QRA-base for F-35 på Evenes er det alternativet som fjerner de viktigste usikkerhetsmomentene: ATC kan fortsette å levere og videreutvikle sine tjenester og usikre investeringsbehov blir minimale.

Alle som kjenner historien vet at Andøysamfunnet har ofret mye for det norske Forsvaret siden opprettelsen av Andøya flystasjon. Andøysamfunnet er klare til å ofre mer for det norske forsvaret, men vi er ikke villige til å ofre vårt samfunns eksistens på et tynt og usikkert grunnlag.

Sveinung Ellingsen, gruppeleder Andøy Ap