LNS er et av Nord-Norges største entreprenørselskaper og har lang erfaring med veibygging, tunellbygging og gruvedrift mange steder i Norge og rundt om i verden. Selskapet bør derfor ha godt grunnlag for å vurdere kostnadene for å forlenge tverrvindbanen ved Andøya flystasjon.

Denne kostnaden er av regjeringen satt til 2,9 milliarder kroner.

– Kostnadene til forlengelse, breddeutvidelse, etablering av nytt instrumentinnflygningssystem og restaurering av banedekke og belysning er basert på erfaringer med gjennomføringen en baneforlengelse på Ørland. Det er lagt til forventede tillegg og usikkerhet på grunn av at deler av forlengelsen vil måtte gjennomføres ut i sjøen og på myr, noe som vil være fordyrende sett i forhold til grunnforholdene på Ørland. Usikkerheten går i første rekke i motsatt retning av det Bjørvik antyder, nemlig at dette kan bli enda dyrere på grunn av grunnforholdene, skriver Øystein Bø i et svar til andværingen Tom Bjørvik.

Bø er som kjent statssekretær i Forsvarsdepartementet.

Betydelig prisforskjell

LNS har regnet på å forlenge tverrvindbanen mot sør med 694 meter og mot nord med 350 meter. Det fremkommer i et brev til Andøy kommune. Det vil si at LNS også regner med forlengelse ut i sjøen.

Selskapet regner med at arbeidene vil koste 457 millioner kroner. I tillegg legger man inn en usikkerhetsfaktor på 25 prosent, noe som gir en totalkostnad på 571 millioner kroner.

– Vi forutsetter at myren i sørvest kan deponeres innen 1 til 2 kilometer. Vi forutsetter videre å kunne utvide eksisterende steinbrudd inne på område og at fyllingsmasser og bærelag hentes ut og knuses på stedet, skriver Frode Nilsen i brevet til kommunen.

Han skriver at spesielle innflygingsinstrumenter/systemer ikke er inkludert i prisen. Det samme gjelder detaljprosjektering, byggherreadministrasjon og eventuelt grunnerverv.

I motsetning til regjeringen, baserer LNS seg på egen erfaring fra nettopp Andøya flystasjon når selskapet har gitt sin vurdering av kostnadene.

– Vårt firma har tidligere utført både hovedentreprise og underentreprise på Andøya flystasjon. Vår pris er basert på vår erfaring fra området, skriver Nilsen i brevet.

– Grundig vurdering

Nilsen sier til Andøyposten at LNS står inne for tallene.

– De er vi 100 prosent sikker på. Det er gjort ei grundig vurdering. Når det gjelder regjeringens tall, så stusser vi på dem. Det kan ikke være gjort noen dybdekalkulasjon, sier Nilsen.

– Ikke betydning

Brevet fra LNS kom i august. Ordfører Jonni Solsvik sier at man fra Andøy kommunes side har unnlatt å gå ut med dette fordi det betyr lite siden man går inn for delt løsning.

– Det er ikke aktuelt med en forlengelse av tverrvindbanen ved en delt løsning mellom Andøy og Evenes. Men dette viser at regjeringen kunne ha brukt noe annet enn plantall i sin utredning. Når statssekretær Bø gjentar regjeringens standpunkt i svaret til Tom Bjørvik, mener vi dette bør komme fram, sier Solsvik.

Han sier at LNS er vant til å regne på kompliserte oppdrag og at en rullebane er ikke av de mest kompliserte.

– Regjeringen kunne for eksempel bedt Avinor å regne. Brevet fra LNS viser at det god grunn for oss og for andre til å stille spørsmål ved regjeringens beregninger, sier Solsvik.

Ikke svar

Andøyposten har bedt om en kommentar fra statssekretær Øystein Bø, men har så langt ikke mottatt noe svar.