Bleiksværingen Arild Hansen mener det er en gedigen ansvarsfraskrivelse når vegvesenet ikke vil ta ansvar – og heller ikke skjerper seg på utbedring av skadene.

– I forrige uke, da spekkhoggerne flokket seg i bukta ved Klæva, sto det en gul lastebil midt i havet av parkerte biler fra skuelystne. Det var en arbeider fra Ottar Bergersen & Sønner, utsendt for å utbedre ett hull. Jeg stoppet for å forsikre meg om at de andre hullene skulle ordnes i samme slengen. Det fikk jeg lovnad om, sier han.

Skuffet

Hansen ble derfor veldig skuffet over å se at vedkommende forlot etter å ha lappet det ene hullet.

– Jeg la jo også merke til at det ene hullet ble reparert på billigste og dårligste måte. I stedet for å fjerne asfaltbitene som lå nedi hullet, ble ny masse lagt oppå disse. Det gjør fyllmassen mindre stabil og ensartet. Ergo blir det en dårligere reparasjon, men man sparer litt fyllmasse.

Han mener at resten av strekninga var og er i elendig forfatning.

– Hull etter hull geiper i asfalten langs hele strekninga, og utgjør en fare for både bilister, motorsyklister og syklister på strekninga. Når det er mye vann i veibanen er noen av dem skjult. Da kan man ane fred og ingen fare, men få ødelagt forstillinga på bilen sammen med hjulutrustning. Det koster ofte titusener for hver enkelt bileier, og er så unødvendig.

Frykter ulykker

– Midt på strekninga mellom kirkegården og tettbebyggelsen på Bleik er det et synkehull på cirka en meter i diameter. Her går det en drensgrøft under veien, og her vaskes massene under hullet bort. Sist ble ikke dette ordentlig reparert. Resultatet er at det henger ei leppe med asfalt i «løse lufta» som kan gi etter. Når det skjer, kan det forårsake en ulykke. Nord for dette hullet er det en dyp sprekk i asfalten, som er direkte livsfarlig. Om en syklist eller motorsyklist kommer nedi her, frykter jeg en alvorlig ulykke. Så dette går på liv og helse løs. Vegvesenet burde inspisere veien, og treffe tiltak. Strekninga over Kjølhågen er ofte stengt, og da er fylkesveien her eneste omkjøringsvei, sier Hansen

Ingenting gjort

Flere uker etter at Hansen gjorde entreprenøren som har kontrakt på vedlikehold og drift av strekninga oppmerksom på de farlige hullene, er ingenting gjort. Driftsleder Magne Berg i Statens Vegvesen sier han ikke har fått melding om dette. – Dette med asfaltlapping er noe Statens Vegvesen bestiller hos underentreprenøren som drifter strekningene. Slike ting utbedres så fort vi får melding om dette, og regelen er at alle hull og trafikkfarlige forhold skal utbedres. Jeg skal følge dette opp, sier Berg.