Hvalsafari AS er den største turistbedriften i Andøy. I fjor var det oppsiktsvekkende tall for vintersesongen, etter at turister fra hele verden strømmet til Andnes for å oppleve hval, og vinteromsetsningen for 2016 økte med 500 prosent.

Mange turister - men dårlig vær

Så langt i 2017 har 15.000 besøkende kjøpt billetter hos Hvalsafari AS. – Det har forsåvidt vært en ok sommer med hensyn til turister. Men været stanset oss litt, vi hadde dessverre flere lange landliggeperioder på grunn av både tåke og dårlig vær. To slike perioder hadde vi midt i toppsesongen, og sånt er veldig ødeleggende, sier skipper på MS Reine, Geir Maan.

Han forteller at totalt med vinteren ligger antallet turister nå på om lag 15.000, men 4000 har fått billettene sine refundert. Hvalsafari AS har hvalgaranti på sine turer, og en god septemermåned med fint vær, gjør at det fortsatt er mange besøkende. Også for Sea Safari AS har sommerværet satt sitt preg på det som ellers har vært en god sesong.

– Det har vært en bra sommersesong, men vi hadde litt for dårlig vær i juli og august, det er det eneste. Jeg tror faktisk dette værmessig er den verste sommeren jeg har opplevd på ti år, men ellers var det veldig bra, sier Marten Bril i Sea Safari.

Bedre august enn i fjor

Hos Hotell Marena  AS er man godt fornøyd når årets sommersesong oppsummeres. – Hvis vi sammenlikner med fjoråret så har juni vært dårligere, juli har vært på nivå med 2016 og august har vært bedre. Det har tatt seg opp utover høsten, men forklaringa på tallene er også at vi i juni i fjor på Andøy hadde en stor forsvars-øvelse, så den måneden i 2016 var ekstremt god på grunn av den, sier eier og daglig leder  på Hotell Marena, Ranni Olsen.

Hun tilføyer at turistmessig har sesongen jamt over vært som 2016, foruten august måned som var bedre enn i fjor. – Vi merker også at turistsesongen har strekt seg utover litt, i hele september har vi godt besøk. Det er ingen ekstrem økning, men vi merker at det er flere besøkende. Også merker vi at det er flere norske turister, flere velger å feriere i eget land, og det er flott, sier hun.

Fornøyd

Vinteren er ikke like stor som sommeren for hotellet. – Hovedtyngden av turister her er i juni, juli og august, vintersesongen ligger litt under det og er ikke blitt like stor som det de opplever i Tromsø med nordlysturisme, det har ikke tatt helt av hos oss ennå. Forhåpenligvis vil det skje, man ser nordlyset like godt her, sier Olsen. Hun mener en årsak til at mange turister stanser opp i Tromsø, er logistikken. – Samtidig går det fly direkte hit fra Tromsø, men jeg forstår at det kan være lett å stanse opp der i stede for å ta reisen ytterligere ett steg, sier hun. Mange besøkende til regionen velger å fly til Evenes, der de leier bil og kjører til Vesterålen og Lofoten. – Det hjelper oss mye i sommersesongen at vi har ferga til Senja fra Andenes, det gjør at folk kan kjøre på en rundtur der de tar bil på Evenes og kjører Loftoen og Vesterålen og opp til Tromsø der de tar fly hjem, eller omvendt, sier hun. I antall gjestedøgn har Hotell Marena i juni 950 gjestedøgn, 1200 i juli og 1100 gjestedøgn i august. – De to siste sommermånedene er nesten like store, og det er jeg godt fornøyd med, det er gode tall i forhold til året før, sier hun. En trend Olsen har lagt merke til er at flere kommer med bobil og flere velger camping. – Hvis turistmen generelt har økt, så tror jeg den største økningen er der,  vi har omtrent de samme tall som i fjor, sier Olsen. Hotell Marena er et lite hotell med 29 rom. – Dermed har vi litt flere individuelle gjester, selv om vi også tar i mot mindre grupper, sier Olsen.

Vil markedsføre høsten

Hotell Andrikken feirer 40 års jubileum i år, og beretter om at det stort sett har vært en veldig fin sommersesong i år.  – Sommeren har vært litt kort, den begynte litt senere i år og sesongen har sluttet litt tidligere. Men per i dag har vi flere gjester i forhold til i fjor, sier daglig leder Ingela Heinz. – Vi har merket at vi har tapt gjester til bobilmarkedet, det er noe som merkes. Samtidig så er det som var positivt i år at selv om det var stille i slutten av august, så ser vi at september begynner å ta seg opp. Og det er absolutt flott, sier Heinz. Hun tilføyer at det fantastisk fine været i september har hjulpet på. – September måned de siste årene har vært veldig fine, og jeg tror det er viktig at vi får markedsført høsten sånn at vi kan få utvidet sesongen litt. Sommeren var våt og kald, så det er positivt for alle om vi får utviklet september litt og dermed også får utvidet sesongen, sier hun.

Unik markedsføring med TV-program

Også Hotell Andrikken merket den store Nato-øvelsen i fjor i form av stort antall gjestedøgn i juni 2016. – Det gjorde en stor forskjell for oss, sier Heinz. Tallenes tale viser at mange turister kommer til Andøy. – Fra mai til august var det faktisk veldig bra besøkt hos oss, i mai og juni ca 1600 gjestedøgn, og i juli om lag 1900 gjestedøgn. Totalt har vi hatt 7000 gjestedøgn i løpet av sommersesongen fra mai til august, det er faktisk veldig bra. Vi håper den fine utviklingen fortsetter til neste år, sier Ingela Heinz. Hun tror det er rom for vekst. – Jeg tror både antallet grupper kan vokse mer og også at antallet individuelle gjester vokser. Vi får stadig flere etterspørsler fra individuelle turister, og dette er et segment vi vet kommer til å vokse mye, sier Heinz. Naturprogram filmet i Andøy og sendt på kanaler som BBC og National Geographic har gitt en unik reklame, verdt millioner. – Den markedsføringen hjelper hele regionen, ikke bare Andøya. Og de som kommer til destinasjonen, tar gjerne noen ekstra dager her, så dette er fantastisk markedsføring, sier hun. Hotell Andrikken er i gang med å utvikle de samarbeidene de har med andre i reiselivsnæringa. Og det er stor optimisme i bransjen. – Vi har gode samarbeider i dag, og det er artig å se at bransjen vokser i takt med at interessen for Nord-Norge vokser, sier Heinz.