Samskap var samlet til møte mandag, der styret ferdigbehandlet handlingsplanen. Den skal sammen med omstilingsplanen legges fra for kommunestyret 13. november i år.

Selskapet Samskap har også fått logo og visuell profil. Disse er utarbeidet av Designfabrikken og God Strek i samarbeid, og ble presentert i møtet av Svein Spjelkavik og Svein Terje Kalvik Eliassen. De to  sammen med Marte Wiik fra Designfabrikken utgjør hele designmiljøet i Andøy, og har skapt den visuelle profilen som skal prege omstillingsarbeidet i Andøy.

Oppløftet av starten

Svein Spjelkavik hadde ros å komme med til styret da han viste fram den grafiske håndboka.

– Jeg tror alle i Designfabrikken og God Strek var veldig oppløfta av måten dette ble starta på, da man skulle finne et navn. Jonni Solsvik var veldig tydelig i sitt initiativ ovenfor ungomsrådet, og jeg tror det var en god start. Det grepet med å invitere ungdomsrådet, og være tydelig på at det var de unge som skulle være tungen på vektskåla og bestemme hva dette skulle bli, var flott, sier Spjelkavik. Samskap ble ordet som ble valgt, etter et møte der ungdommene selv fikk ha styringa, og fikk møte representanter fra de ulike næringene i programmet.

– Det var en idédugnad og en veldig flott innsats. Vi som er voksne i gruppa hadde tanker og idéer vi også, så vår kamp var da heller å holde kjeft og heie på det ungdommene kom med. Og dette er ungdommen sitt verk, sier han.

– Ordet Samskap spiller på det å å lage noe i lag, det handler om deling og raushet. I logoen hadde vi lyst til å få dette veldig klart fram, vi har derfor brukt en font som er 60 år gammel og heter helvetica, den ble laget av en sveitser for å være en font som ikke kommer i veien for budskapet. Det er en ydmyk font og en fortelling om det som kommer, der budskapet kommer fram, ikke fonten, sier han.

– Akkurat som Andøya

Designerne har laget en enkel logo, som kan passe på flere ting. Og de har satset på de store kontraster.

– Akkurat som Andøya er full av kontraster, består logoen av kontraster i svart og hvitt. Både det du ser og det du ikke ser betyr noe. I logoen står det en bakstrek, som danner linjer for noe som ikke er der, sier Svein Spjelkavik, som ble både glad og stolt første gang han så logoen.

– Vi har også skapt et slagord, som bare utdyper logoen: Sammen skaper vi framtid i Andøy. Og der de to første ordene er prefiksene ordet samskap er skapt av, sier han.

Forutenom logoen er det en fargepalett med seks farger, i tillegg til sort og hvitt som logoen er utformet i. En seriffont skal brukes der det er store tektsmengder, siden denne skrifttypen gir lettere lesbarhet.

– Vi har en ikonrekke der de fem forskjellige satsingsområdene får hvert sitt symbol. Det er veldig greit å bruke i forhold til behovet man har når man skal fortelle om det man holder på med, sier Spjelkavik, og viste symbolene for primærnæring og havbruk, reiseliv, teknologi, attraktivt bosted for unge og etableringer.

– Vi har brukt et sitat fra Lars Saabye Christensen, som han skrev om broer. Det vi deler med andre blir dobbelt så stort. Det er kjernen i logoen, delesamfunnet er også vi en del av. I ordet samskap ligger det noen verdier i forhold til at vi gjør dette sammen. Denne framtida skapes av oss ilag, sier han.

– Skal ikke skjemmes av å bruke dette

Logoen skal gi et distinkt grafisk preg, og billeder sim brukes har fått et skråstilt format, slik at det dannes et helhetlig uttrykk på det samskap gjør, enten det er en rapport eller en annonse i lokalpressen.  Det er lagt vekt på at logoen skaper en balanse, og hver strek er nøye uttenkt.

Også en billedbank er blant verktøyene Samskap får, samt bilder som skal brukes i sosiale media.

– Skiltingen på dette bygget har forbedringspotensiale både ute og inne, sier Spelkavik, om Nordlandsbankens gamle bygg i sentrum av Andenes.

Odd Roger Enoksen og resten av styret var begeistret.

– Dette synes jeg rett og slett var jækla bra. Virkelig bra, sier Enoksen.

Og Jonni Solsvik er enig.

– Måten dette kom til på, der ungdom har tatt initiativ og skapt innholdet, er flott. Vi er nå i gang med en visjonsdiskusjon som er felles. Dette blir veldig bra, sier han.

Oppdragsgiverne fikk tilbakemelding på at det har vært et flott prosjekt å jobbe med.

– Miljøet på Designfabrikken er veldig flott, og jeg tror ikke dette ville blitt like bra, om vi ikke gjorde det sammen. Det bare understreker de føringer som er lagt i bunn, og det er veldig bra. Vi har gitt all gassen vi har for at dette skulle bli så fint som mulig. Og vi er entusiastiske og ønsker prosjektet alt vel, og stiller gjerne opp for å hjelpe til med at dette skal lykkes, sier Svein Spjelkavik.

– Dere har løst dette på en utmerket måte, dette vil vi ikke skjemmes av bruke, repliserte Jonni Solsvik.

Gode ambassadører

I Samskap-styremøtet ble det også diskutert hvordan styret skal kommunisere arbeidet som gjøres.

– Det er et proaktivt arbeid vi gjør, for å få inn søknader. Mange har spurt hvordan de kan bidra til at Samskap skal lykkes. Vi må være ambassadører for Samskap i forhold til å få opp prosjekter, at vi får folk til å tørre å stå fram med prosjektene sine, sier programleder Brita Erlandsen.

Målet til Samskap er å skape 55 nye arbeidsplasser i kommunen, blant annet gjennom nyetableringer og vil skape bolyst blant unge. For å få til dette har selskapet en pott på totalt 41 millioner kroner.

Positivitet

– Vi må bruke det kontaktnettet vi har for å få til etableringer i Andøy. Vi må ikke blande roller, men være gode ambassadører der vi kan. Jeg tror det er avgjørende for at vi kan lykkes, sier Odd Roger Enoksen.

Programlederen skal også få muligheten til å arbeide utadrettet.

– Et av de mange tiltakene i handlingsplanen er at vi kan bruke midler til å leie inn prosjektledere, sånn at det blir frigjort tid, at ikke programlederen kun blir sittende som saksbehandler på disse prosjektene, sier Enoksen.

– Vi må bruke de i det lokale næringslivet som har nettverk utover i eksternt næringsliv. Og vi må etterstrebe at styremedlemmer får anleding til å bidra inn i administrasjonen og inn i styret med ting som kan være med på å nå det som er et felles mål, nemlig å skape en felles framtid i Andøy, Vi må skape positivitet, vi skal ikke bare skape 55 arbeidsplasser men også sitte igjen med en utviklingskompetanse som vi skal ta med videre, sier Jonni Solsvik.