LNS har fra før bygd tunnel på Øst-Island, så selskapet er ikke ukjent med saga-øya. I fjor høst tok imidlertid Andøy-konsernet et stort steg i satsingen på arktiske områder ved å etablere LNS Saga. Det nye selskapet har allerede rukket å markere seg på Island. Man er nå i gang med å legge 12 kilometer med store rør som skal føre damp og varmt vann fra borehull i fjellet til Islands største termokraftverk, Hellisheidi.

Kraftverket produserer over 300 Megawatt og det er dobbelt så mye energi som det hele Reykjavik trenger.

– Prosjektet er på 100 millioner norske kroner og skal være ferdig mot slutten av 2015. Vi var billigst med knapp margin, sier Thordarson.

I dypet

Dampen og varmtvann hentes opp fra cirka 3.000 meters dyp, separeres i damp og vann og fraktes inn til kraftverket i store isolerte rør. Dampen

brukes til å produsere kraft, mens det varme vannet brukes til å varme opp rent vann som så sendes inn til Reykjavik som forbruksvann og til

oppvarming av hus. Vannet som hentes opp fra dypet, pumpes ned igjen igrunnen slik at det gjenbrukes.

– Det vi skal gjøre er å legge rør til fire nye borehull slik at kraftverket får flere muligheter til å hente damp fra forskjellige

steder. Det gjør at man ikke overbelaster borehullene, sier Thordarson. Han sier at den største utfordringen med prosjektet er tidsfristen og været.

– Dersom vi klarer å bli ferdig til 1. november neste år får vi bonus. Men vinteren blir en utfordring. Anlegget ligger på mellom 300 og 400

meter over havet og det kan være tøffe forhold der om vinteren. Vi har derfor planlagt arbeidet med tanke på det, sier Thordarson.

Det er for øvrig ingen enkel jobb å legge rørene som frakter vann og damp. Dersom de legges i rett linje vil kreftene i dampen og vannet rive

dem fra hverandre. Derfor må rørene legges i sikksakkmønster på bakken.

– En annen ting er at man er blitt veldig opptatt av å ta vare på det estetiske. Noen steder skal rørene legges i tunnel under bakken slik at

de ikke er synlige på overflaten. Videre må vi ta vare på vegetasjonen der vi graver og legge den på plass igjen etterpå, sier Thordarson,

Norge

LNS Saga har per 20. oktober 257 ansatte. De aller fleste jobber i Norge. Selskapet er underentreprenør for fem prosjekter som morselskapet

LNS har i Norge. Dette gjelder både vei, havn og kraftutbygging. Selskapet er for eksempel involvert i landforbindelsen til Bjarkøy og

kraftutbyggingen i Røssåga.

– Vi har ansatte fra ni forskjellige land. Rundt halvparten er fra Island, mens en tredel kommer fra Polen. Vi har et godt samarbeid med

kontakter i Polen som gjør det lettere å skaffe kvalifiserte folk. For eksempel slet vi med å få tak i landmålere i Norge og på Island. I Polen

fikk vi 90 søkere, der mange av søkerne hadde ingeniørutdanning. Nå har vi ansatt sju av dem, sier Thordarson.

Stor

Thordarson sier at LNS Saga har som mål å bli blant de to, tre største entreprenørene på Island.

– Vi har dyktige medarbeidere og vi er åpne for alle typer prosjekter. I tillegg har vi et solid morselskap i ryggen. Det gir trygghet, sierThordarson.

– Vi har ansatte fra ni forskjellige land. Rundt halvparten er fra Island, mens en tredel kommer fra Polen.