I fjor skrev Andøyposten om bedriften på Nordmela som sendte fersk skrei til markedene i Europa.

– Bedriften er godkjent av Sjømatmatrådet og er med på felles markedsføring i hele Europa med varemerket Norwegian skrei. Dette har det vært jobbet med i flere år, men det er først nå at det har blitt sving på det. Det har vært en suksess og fisken går til blant annet Frankrike og Tyskland, sa Nilsen til Andøyposten i januar i fjor.

Sender skreien ut i verden

Nå har Nordmela-bedriften tatt enda et steg ut i verden og sender skrei rett til restauranter og forbrukere i New York.

– Vi har akkurat fått ei spesiell godkjenning for å eksportere til USA. Vi må kunne dokumentere livsløpet til fisken. Amerikanerne er veldig opptatt av sporbarhet, sier Nilsen.

Han sier at man gjorde noen eksportprøver i fjor, men at man i år har fått en eksportgodkjenning på plass.

– Vi sender opp til 10 tonn i gangen. Fisken pakkes etter spesifikasjon fra kunden og det er ikke så ulikt det vi pakker som «Norwegian skrei» til Europa. Fisken går til restauranter og til supermarkeder i New York, sier Nilsen.

Fisk på omvei

Det har i mange år vært snakket om flyfrakt av fisk fra Andøya og ut i verden, uten at man har lykkes med det. Fisken må derfor ta en liten omvei.

– Den kjøres med trailer til Gardermoen og sendes derfra med fly til USA. Dermed må både fangst, pakking og logistikk henge sammen, sier Nilsen.

– Det er spesielt fin fisk vi sender til USA, men det er et betalingsvillig marked, legger Nilsen til.

Satser på USA

Norges sjømatråd har i flere år satset spesielt på det amerikanske markedet.

– USA er et av de tre store sjømatmarkedene i verden. Norge er en stor leverandør av kvalitetssjømat til verdensmarkedet. Jeg mener at norsk sjømat fortjener større eksponering i det amerikanske markedet. En utfordring er at markedet er svært mangfoldig og forbrukeratferden, preferansene og vanene er sammensatt. Men markedets mangfoldighet gir oss et stort mulighetsrom. For å få en sterkere posisjon i USA må vi forstå markedet i lys av denne mangfoldigheten, skriver Egil Ove Sundheim på Sjømatrådets nettsider. Han ble i fjor ansatt som fiskeriutsending til USA.

Sjømatrådet skriver videre at amerikanerne ikke er ukjent med å spise torsk, men at de har fått mindre tilgang på fisken i egne kystområder. Derfor har Norges sjømatråd tro på at skreien skal ha en fremtid i det amerikanske markedet.

I 2013 gjorde Sjømatrådet et fremstøt overfor restauranter i New York og i fjor utvidet man dette til flere amerikanske byer.

– Skreien er fantastisk. Den er fast i fisken og har fyldig smak. Det er bra å se hvor produktet kommer fra og møte menneskene som lever av å fiske den. Jeg tror skreien blir svært populær i USA, jo mer folk lærer om den, sier den amerikanske kokken Ben Pollinger. Han driver restauranten Oceana i New york og har vært på skreibesøk i Vesterålen.