Det var selvfølgelig en annen andværinger, barnehagegründer Benn Eidissen, som sørget for at entreprenøren fra Andøy ble en av Bodø/Glimts hovedsponsorer.

– Han var styreleder i klubben, og mente at vi, som en relativt stor aktør i næringslivet, burde være med på laget. Sånn begynte snøballen å rulle, og vi er nå inne i en sponsorkontrakt som går ut 2016, sier Nilsen.

Betydde alt for interessen

Da LNS kom på banen i Bodø i 2008, ble det naturlig nok også lansert en egen tunnelbonus. For hver tunnel som ble slått på en motstander under hjemmekampene på Aspmyra sponset LNS 5000 kroner som ble fordelt mellom Bodø/Glimt og Teaterklubb 81.

– Det var en artig gimmick som ikke er gjeldende lenger. Trenerne var vist ikke så glade i den heller. Det ble for mye show, sier Nilsen, som ser mange likhetstrekk mellom LNS-konsernet og fylkets eneste eliteserieklubb.

– Vi er begge nordnorske aktører som hele tiden må slåss mot noen sørfra som er større, sier Nilen. Han forteller at sponsoravtalen bokstavelig talt har fått fotballen til å rulle i Sør-Andøy.

– Litt av tilbakebetalingen de gir til oss, er den årlige fotballskolen. Da den første fotballskolen ble arrangert hadde ikke Andøygutten et eneste fotball-lag. Nå er det mange lag for de yngste og vi har til og med fått et eget damelag. Hadde det ikke vært for samarbeidet med Bodø/Glimt og fotballskolen, så tror jeg verken vi ville hatt kunstgressbane eller den store fotballinteressen i dag. Så de har vært en viktig bidragsyter, sier han.

Tror på talenter

Nilsen skryter av fotballprofilene fra Bodø.

– De er noen fantastiske folk og det virker som de oppriktig liker å være her og koser seg når det er fotballskole. For ungene så betyr det veldig mye når stjerner som Runar og Ørjan Berg og Stig Johansen på en, to, tre har lært seg navnene deres. Det er litt; Herregud! Runar Berg kan navnet mitt. At de vokser på det er det ingen tvil om, sier han. LNS-sjefen blir ikke overrasket hvis unger, som i dag spiller i en av Andøy-klubbene, om noen år løper ut på Aspmyra med Bodø/Glimt drakt og LNS-logo på shortsen.

– De er stadig på utkikk etter unge talenter de kan ta inn i klubben, og det vil ikke forundre meg om at det er noen fra Andøy som havner i den kategorien, sier Nilsen.

Trenerforum for alle

Med Bodø/Glimt-samarbeidet har LNS også lansert et felles trenerforum i etterkant av fotballskolen der alle Andøy-klubbene blir invitert, og Bodø/Glimt deltar. Som et resultat av fjorårets seminar samarbeider Andøygutten og AIL i år om et felles guttelag (Se egen sak). Nilsen tror samarbeid også er nøkkelen hvis Andøy skal få et lag som kan klatre i divisjons-systemet.

– Jeg husker AIL på 70-tallet. De var et storlag, og jeg var tilskuer og husker godt da de som siste lag slo Bodø/Glimt før de rykket opp til 1. divisjon, som den gang var øverste nivå. Det hadde vært artig å få et lag opp på det nivået igjen, men jeg tror det blir vanskelig å klare å løfte opp et lag hvis ikke klubbene samarbeider om det, sier Nilsen.

Sponser millioner

Hvor mye konsernet bruker på fotball-sponsing har ikke sjefen oversikt over, men det er ikke tvil om at det er betydelige beløp. LNS tok kostnadene for grunnarbeidet med den nye kunstgressbanen i Risøyhamn og sponser Andøygutten årlig. Både på Bleik stadion og i AILs nye flerbrukshallen på Andenes henger sponsorskilt for LNS. Litt større summer er det snakk om når det gjelder hovedsponsor-kontrakten med Bodø/Glimt. I følge en artikkel i Avisa Nordland i oktober 2011, var verdien da anslått til å være 2,5 millioner kroner for en toårskontrakt.

– Det er vanskelig å si hvor mye vi bruker på fotballsponsing i året, men det går ut en del penger. Det er litt av grunnholdningen og filosofien i LNS at det skal drysse litt på de lokalsamfunnene vi er i og vi håper jo det er viktige bidrag for de lokale fotballklubbene, sier Nilsen.