Mange har undret seg på at mesteparten av sommeren har gått, uten at noe er blitt gjort for å bøte på skadene på fanggjerdet. Men nå er arbeidet med dette så smått startet opp.

Befaring fra bakken og lufta

Mandag ledet geolog Viggo Aronsen i Statens Vegvesen befaringen i rasområdet. Han opplyser til Andøyposten at hensikten med befaringen er å reparere skadene som fanggjerdet ble påført i det store raset 17. november i fjor.

– Siden da har vi hatt et strengt stengningsregime ved store nedbørsmengder. Det ble gjort for å ivareta sikkerheten for trafikantene best mulig.

– Her i dag ser jeg at forholdene fra bakken oppleves som gode. Jordmassene oppe i fjellet er blitt vasket bort, og steinene har «satt seg». Dermed er situasjonen stabil.

– Mye av hensikten med dagens befaring er at entreprenørens folk skal få gjøre seg kjent i området, slik at de har inngående kunnskap til hva de skal forholde seg til.

– I tillegg til befaring i fjellsida fra bakkenivå, skal vi også opp i helikopter for å studere forholdene oppe i klipa. Muligens vil vi gå ned i tau om det blir behov for det, sier han.

Stenger veien under arbeid

Det er det sveitsiske entreprenørselskapet Implenia som har fått oppdraget med å utbedre fanggjerdet. Prosjektleder Bård Kristian Flore sier det er viktig og nyttig kunnskap de får gjennom denne befaringa.

– Nødvendig kunnskap før vi sender folk inn og starter arbeidet, slår han fast.

Byggeleder Morten Kristiansen hos Statens Vegvesen sier veien vil bli stengt i perioder under arbeidet.

– Det vil bli behov for å stenge arbeidet i perioder. Vi snakker da om opp til en times varighet, i arbeidstida som vil gå mellom klokka 08.00 og 20.00. Dette vil bli varslet og annonsert i lokalavisen, sier han.

Geolog Viggo Aronsen sier det etter oppstart er ventet anleggsarbeid i to uker.

– Deretter vil det bli behov for å bestille inn materiell, og det blir en pause i arbeidet, før sluttføring påbegynnes i den siste økta. Når arbeidet er avsluttet skal fanggjerdet være tilbakestilt til sin opprinnelige styrke og funksjon.

– Jeg vil for ordens skyld påpeke at de permanente rassikringstiltakene det er ønske om, er en annen historie, og har ingenting med dette å gjøre. Disse vil være avhengig av at strekninga tildeles rassikringsmidler, opplyser Aronsen.