Forfjordværing Edmund Johansen anbefaler alle som er opptatt av Orionflyene og Andøya flystasjons framtid til å lese artikkelen om «P3 Orion i det norske forsvaret» i Teknisk ukeblad sin nettavis www.tu.no som ble publisert torsdag denne uken (20. august).

– Under overskriften «Slik skal flyene fra 60-tallet holde ut i 20 år til» får vi en nyttig gjennomgang av det norske Forsvarets oppgraderingsprogram av de seks Orionflyene som har foregått i Canada, og i USA, forklarer Johansen.

Han er særlig opptatt av bildeserien som er lagt ut fra levetidsforlengelsesarbeidet på den såkalte «Aircraft Service Life Extension Program» i Halifax.

– Ikke bare lakkering

– Her får vi veldig godt illustrert hvordan flyene fullstendig plukkes fra hverandre, slik at det bare er skroget igjen. Deretter blir nye vinger og haleparti installert. Dette tar 12-14 måneder per fly. Med andre ord er det ikke bare litt lakkering som pågår, sier Johansen.

– Debatt i media

Johansen opplyser at han har fulgt godt med i mediadebatten omkring framtidig organisering av Luftforsvaret, og lekkasjer fra beslutningsdokumenter for fagmilitært råd, i forkant av at forsvarssjefen skal legge sitt råd fram for regjeringen innen 1. oktober.

Erstatte med droner

– Når vi har sett at de ønsker å erstatte overvåkingsflyene på Andøya med droner med base på Evenes, så er det all grunn til å stille et stort spørsmålstegn ved hva slags planleggingstankegang de har i Forsvaret, sier Johansen.

Han oppfatter hele opplegget som helt uforståelig.

– I det ene øyeblikket oppgraderes Orionflyene for 20 nye år for 1.2 milliarder kroner, mens Forsvarsledelsen i neste øyeblikk har tanker om å skrote alt sammen. Dette er særlig søkt når vi leser om at Forsvaret også har formalisert en ny reservedelsavtale med Tyskland, som forplikter til raske leveranser i en operativ situasjon, sier Johansen rystet.

Han synes det også er betimelig å dra inn asfalteringsarbeidet på Andøya flystasjon til flere hundre millioner kroner, når det skal rettes et kritisk søkelys mot Forsvarets planleggingsstrategi.

Menigmann i gata

Avslutningsvis presiserer Johansen at han er klar over at han som representant for menigmann i gata, ikke tror at har noen påvirkningskraft på forsvarsledelsen eller politikerne.

– Budskapet mitt er at jeg synes det er veldig trist at et velstående land som Norge ikke skal se seg råd til å tilføre nok ressurser for å holde flybasen på Andøya operativ. Selv er jeg like gammel som det eldste Orionflyet fra 1968, så det har jeg følgt nøye med på, sier han.