Andøy næringsforening tar initiativ til et prosjekt som har som mål å etablere hurtigladestasjoner for elbiler på sentrale knutepunkt i Vesterålen.

Antall elbiler i Vesterålen er lavt, og noe av årsaken er trolig avstander og tilgjengelighet på offentlige ladestasjoner. Den nærmeste er i Harstad.

– Både klima, veiprofil og relativt lik avstand mellom sentrale knutepunkter som Andenes, Sortland, Harstad og Evenes taler for at elbil er alternativ også i Vesterålen, sier daglig leder i Andøy næringsforening Robert Svendsen.

Erfaring på område

Han har tidligere laget regional ladestrategi for agderfylkene og et hurtigladernettverk i Lier kommune.

– Nettverket i Lier ble satt i drift nå i desember, sier Svendsen, som dermed har god kompetanse på området. Han påpeker at selv om vi bor i en langstrakt kommune som Andøy, så er området godt egnet for elbil.

– De fleste turene vi kjører er under to mil for de fleste og for mange under fem mil. Det er godt innenfor rekkevidden til moderne elbiler, sier han, og legger til at standarden på denne type biler, nå begynner å bli lik vanlige bensin- og dieselbiler.

– Man slipper å brette seg inn i en liten klump av en bil lenger. I tillegg kommer det stadig bedre ladbare hybridbiler, som kan lades for for eksempel seks mil med utslippsfri kjøring, forklarer han.

Ingen i Vesterålen

I dag finnes det ingen ladestasjoner for elbiler i Vesterålen, og i hele Hålogaland er det kun en hurtiglader. Den er i Narvik. De andre ordinære ladestasjonene i regionen er plassert i Harstad (7), Evenes (2) og Narvik (1).

– Hva er fordelen med en hurtigladestasjon?

– En hurtigladestasjon lader batteriene til 80 prosent i løpet av 15 minutter, forklarer Svendsen. Han understreker at hovedladestasjonen for de fleste fortsatt vil være hjemme i garasjen.

– Men hurtigladestasjonen sørger for at folk ikke trenger å være nervøse for å gå tom for strøm, og man kan kjøre Vesterålen rundt bare på elektrisitet, sier han.

En elbil i Andøy

I følge offentlig statistikk er det per september 2012 kun en ladbar bil i Andøy og til sammen fem i Vesterålen. I følge Svendsen er kontakt med potensielle brukere av elbiler også interessant, og da tenker han ikke bare på privatbilister.

– I Andøy vil jeg for eksempel tro at Forsvaret, Posten og kommunens hjemmetjeneste kan bytte ut deler av dagens bilpark med elbiler. Disse organisasjonene har ofte noen klima- og energiplaner som skal oppfylles og hvis de vil gjøre noe på dette området, så må de benytte seg av støtteordningene når de er der, sier han.

– Det er nå det skjer

Andøy næringsforening søker nå Vesterålen utvikling om 40.000 kroner i støtte til forprosjektet «Hurtiglading i Vesterålen».

– Den statlige organisasjonen Transnova gir støtte til etablering av hurtigladestasjoner, men de fullfinansierer de ikke, sier Svendsen. Derfor må flere aktører bidra for å realisere et nettverk av slike stasjoner i Vesterålen.

– Det kan være snakk om kommunen, regionrådet, kraftselskaper og bilforhandlere. Det viktigeste er å få til et spleiselag og det er blant annet det vi skal se på i forprosjektet, forklarer Svendsen. Han mener det er er stor sjanse for å få dette prosjektet gjennomført om de rette aktørene vil samhandle. Kostnadene med etablering av hurtigladestasjoner avhenger i følge Svendsen av avstand til tilknytningspunkt i strømnettet.

– Selve ladestasjonen koster mellom 400.000 og 500.000 kroner, sier han.

– Hvis Vesterålen har lyst til å være med på dette så er det nå det skjer. Statlige støtteordninger er ofte tidsbegrenset, så man må være på hugget når pengene er tilgjengelige, mener Svendsen.