- Jeg blir jo litt stolt, det er artig å høre så positive tilbakemeldinger her nede!

Det sier Kevin Vottestad i Fiskeriparken på Myre på telefon fra Kina. Store deler av torskenæringa i Vesterålen og resten av Norge er nå i Kina for å presentere norsk torsk. Fra Vesterålen er representanter fra Prestfjord Seafood på Sortland, Myre Fiskemottak, Nordlaks på Stokmarknes, Norway Seafoods på Melbu, Hadsel Vekst og Vesterålen fiskeripark på Myre.

Populær torsk

Fra onsdag av er de på den største fiskerimessa i landet, "China Fisheries and Seafood Expo".

- Det er veldig spennede dager dette her, og norsk torsk er veldig populært. Vi ser et stort potensiale for eksport til Kina, sier Geir Bakkevoll i Norges sjømatråd.

For rundt et halvt år siden startet Norges sjømatråd et prosjekt for å undersøke mulighetene for å eksportere norsk torsk til det kinesiske markedet. Siden da har to tonn norsk torsk blitt frakta til Kina, og de har testa forskjellige torskeprodukter blant kokker og forbrukere.

Kokkene har laget 623 retter, forbrukerne har prøvd 423 ulike oppskrifter.

- Tilbakemeldingene fra kokkene er at fisken er anvendelig, ikke for sterk smak, og at de liker fargen, mens forbrukeren sier at den norske torsken passer godt inn i oppskrifter de allerede bruker, sier Bakkevoll.

Tjue tusen tonn fisk

Han mener den norske torsken har et umiddelbart potensial blant 30 millioner konsumenter og 2500 restauranter, og går alt som det skal kan Norge eksportere 20 tusen tonn torsk til Kina årlig, da tenkt til urbane strøk og personer med sterk økonomi.

Da Kevin Vottestad hørte tallene, sa han til Geir Bakkevoll:

- Det er jo utrolig spennende, men jeg må nesten tenke "har vi fisk nok"?

For næringa vil det uansett bety en endring av strategier, og utvikle produksjonen. Det vil være en lang prosess, men er ønskelig å få til, forteller Vottestad.

Sterk merkevare

Geir Bakkevoll i sjømatrådet sier de kinesiske forbrukerne forbinder Norge med høy kvalitet.

- Assosiasjoner de har er at vi jobber med bærekraft, har et godt system for mattrygghet, og dype, klare og kalde farvann. Merkevaren Norge styrker torsken og omvendt her.

Etter sjømatmessa "China Fisheries and Seafood Expo", reiser sjømatrådet sammen med representantene fra fiskerinæringa videre på studietur til Shang Hai, der de skal få en enda dypere innsikt i det kinesiske markedet.

De norske bedriftene skal besøke dagligvarebutikker, fiskemarked og importører i Shang Hai. På restauranter vil deltakerne lære om hvordan norsk torsk kan benyttes i kinesisk og annen asiatisk mat.