Ved bagasjebåndene på Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn, passerer det syv millioner kofferter i året. Mannen som har hovedansvaret for at denne prosessen foregår mest mulig smertefritt, heter Per Viggo Andersen og kommer fra Bø.

– Jeg begynte i luftfartsverket i 1989 og har jobbet som bagasjesjef på Gardermoen siden oppstarten i april 1997, forteller han.

Opp og nedturer

Arbeidet hans går i hovedsak ut på å følge opp firmaet som har ansvaret for bagasjedriften og sørge for at kravene blir oppfylt i henhold til lovverket.

– Det er mye bagasje som skal frem og tilbake. Vi må holde det i drift og sørge for at det hele tiden fungerer, sier han.

Selv om Bø-mannen trives godt i jobben som bagasjeansvarlig, er det ikke alle arbeidsdagene som er like lystige.

– Det er både opp og nedturer, men mest oppturer, heldigivis. Jeg hadde ikke vært så lenge her dersom jeg ikkke hadde likt jobben, understreker han.

Sendte maling

Etter 18 års fartstid i bransjen, har Andersen sett litt av hvert. Han har stadig latt seg forundre over hva enkelte sender med bagasjen. Tidlig på 90-tallet var det for eksempel en mann som sendte en koffert full av malingsspann.

Resultatet ble like grisete som det ble nedslående. Kofferten ble ødelagt, bagasjebåndet rødt og flere titalls kofferter byttet farge.

– Det verste er at fyren la skylden på oss fordi kofferten hans var ødelagt. Jeg vil tro han var lite fornøyd da han fikk regningen fra forsikringsselskapet, for den var ikke liten, sier Andersen.

Savner Bø

Andersen og familien flyttet  fra Bø i 1988. Selv om han er godt etablert på Østlandet, innrømmer han at savnet etter Vesterålen og Bø av og til melder seg.

– Akkurat når orkanen "Ole" herjet var det greitt å være her. Når det er sagt er jo ikke naturen her den samme.  Det er verken hav eller særlig med fjell, og det er noe jeg savner. Men det er vel alltid slik at man savner hjemstedet sitt når man bor langt unna, presiserer han.

Futt og fart

Aktivitetsnivået på Oslo Lufthavn er høyt, og blir stadig høyere. Arbeidet med å bygge ut flyplassen pågår for fullt, en prosess som Andersen selv er dypt involvert i.

– I forbindelse med byggingen av ny terminal holder vi også på å bygge nytt bagasjeanlegg, så det nok å gjøre om dagen. Ingen dag er lik. Jeg liker at det er futt og fart, slår Per Viggo Andersen fast.