Lovendringen ble sanksjonert i statsråd 17. april, og ordningen trer i kraft 1. mai.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Intensjonen med lovendringen er å øke trafikksikkerheten og samtidig skape ryddigere konkurranseforhold. Dette gjelder også i tilfeller der boten ikke vedtas. Det skal ikke lenger være et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer, slik det er i dag.

Vedtaket inkluderer også at man kan holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt. I tillegg åpnes det for å holde tilbake kjøretøy for å sikre at gebyr og omkostninger blir betalt.

– Adgangen for å kunne holde kjøretøy tilbake er en del av regjeringens omfattende satsing for økt trafikksikkerhet og ryddigere konkurranseforhold i transportnæringen, sier Solvik-Olsen.

Selv om vedtaket har tredd i kraft, vil det fortsatt gå noe tid før det blir satt ut praksis. Etaten må nemlig skaffe nødvendig utstyr og få retningslinjene på plass.