Samferdselsdepartementet la onsdag frem konseptvalgutredningen for strekningen Fiskebøl - Å. Konseptvalgutredningen (KVU) for E10 Fiskebøl – Å omhandler strategier for transportsystemet i Lofoten fram mot 2060, med hovedfokus på E10. Utredningen er gjort på oppdrag fra Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen, og gir grunnlag for regjeringens beslutning om valg av strategi for transportsystemet i Lofoten.

Statens vegvesen anbefaler utbygging gjennom en helhetlig Lofotpakke på om lag fem milliarder kroner, eventuelt med oppdeling i flere faser. Sikkerhet, robusthet og tilgjengelighet til Lofotens særegne verdier prioriteres først, så regionforstørring gjennom innkortinger og oppgraderinger. Tiltak i byområdene vil kunne starte nå og videreføres i årene framover.

E10 foreslås bygget ut til vegnormal standard mellom Fiskebøl og Svolvær. Det medfører rassikring, lengre strekninger med 80 km/t fartsgrense, og rundt regnet fem minutter kortere kjøretid på strekningen.

Mellom Kabelvåg og Leknes bygges E10 ut til vegnormal standard med vegbredde 8,5 meter og i ny trasé med fartsgrense 90 km/t på Vestvågøya øst for Leknes. Gjennom byområde Leknes oppgraderes kryss og gang- og sykkelveger.

Vest for Napp beholdes dagens standard for å ivareta Lofotens særegne verdier. For å sikre områdene for skred legges vegen om over Flakstadpollen og Spengerleira sør for Ramberg. Totalt kortes E10 Fiskebøl-Å ned med 24 km, fra dagens 160 km til 136 km.

Utredningen slår fast at det er ganske sikkert at en forbindelse under Hadselfjorden lar seg realisere. Den vil i så fall gjøre reisetiden mellom Sortland og Svolvær til 90 minutter. Ved å etablere en tunnel under Hadselfjorden vil området Svolvær – Melbu – Stokmarknes, samt sørlige deler av Sortland kunne utgjøre en felles bo- og arbeidsmarkedsregion med i underkant av 20 000 innbyggere.

Transportmodellen viser at en tunnel under Hadselfjorden vil få en trafikkmengde på 800 kjøretøy i døgnet og kan gi en trafikkøkning på E10 mellom Fiskebøl og Svolvær på i underkant av 200 kjøretøy i døgnet.