Mister arbeidsplassen: - Det er både vemodig og trist, sier Arild Asbjørnsen som mister arbeidsplassen gjennom 28 år når ”Tege” slutter i ruten for Tollpost. Foto: Harald Pedersen

Til tross for at myndighetene ønsker mer gods overført fra land til sjø, går Tollpost motsatt vei. De ønsker ikke å fornye kontrakten med Sortlandsrederiet, Chriship AS, som eier «Tege». - Det er både vemodig og trist for alle sammen om bord. Det har vært en kjempefin arbeidsplass med godt miljø og nesten ikke utskiftinger av mannskap. Sammen med Arvid Jacobsen er jeg den som har jobbet lengst ombord i båten, sier maskinsjef Arild Asbjørnsen (59) fra Børøya, som har hatt sin arbeidsplass på båten de siste 28 årene.

Uforstående

Han rister på hodet til det som nå er i ferd med å skje, og stiller seg totalt uforstående til påstanden fra Tollpost om at det vil føre til mindre utslipp å overføre containertransporten til vogntog langs nordnorske veier. - Vi laster 64 containere på «Tege». Nå må det 32 vogntog med 32 sjåfører til for å transportere samme mengde containere. Hver lastebil har rundt 500 hestekrefter, mens «Tege» har 2.600 hestekrefter. Det sier seg selv at regnestykket til Tollpost helt på jordet, sier maskinsjefen. Han har forståelse for at «Tege» begynner å bli utrangert, men mener det burde vært mulig å la båten gå et år eller to i ruten slik at man kunne finne en nyere båt til erstatning for «Tege».

Oppsagt

Asbjørnsen har levd og åndet med «Tege» siden 30. april 1985. Han sier at han har vært med på alle tre ombyggingene, lagt ned masse arbeid og gjort sitt til at motoren har gått som en klokke i alle disse årene. Nå er det imidlertid slutt. Han er oppsagt og vet ikke hvor veien går videre. - Jeg er usikker. Jeg har mulighet til å gå av med pensjon til neste år, men vet ikke helt. Det kan tenkes at det blir Nordsjøen, sier Asbjørnsen.

De siste månedene har flere sentrale nordnorske politikere gjort spede fremstøt for å finne løsninger for beholde den såkalte «Nordnorge-linjen» med «Tege» - uten å lykkes. Regjeringen kom nylig med en støtteordning som skal stimulere til at mer gods overføres fra land til sjø, men for MS «Tege» er det for sent. - Dessverre så kommer denne ordningen for sent for oss. Løpet er kjørt for «Tege», og vi jobber nå for å finne nye engasjementer for båten, men det er ikke enkelt, sier daglig leder Trond Arthur Christiansen i Sortlandsrederiet Chriship AS.

Ikke mulig

I og med at det ikke foreligger noe konkret alternativ med en ny og mer moderne båt, der flere av de store transportaktørene går sammen om en felles løsning, mener kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i Tollpost at det er naturlig at Tollpost Globe nå gjør en markedsmessig vurdering av hvordan de vil posisjonere seg for å sikre en fremtidig forsyning av Nord-Norge. - M/S «Tege» har gjort en betydelig innsats for vårt selskap i mange år - og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge med gods. Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger med M/S «Tege» ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer, sier Hagen. I følge Tollpost vil ikke beslutningen berøre arbeidsplasser i deres selskap.