Vil den havblå regjeringen rette opp kursen?

Stikk i strid med bred parlamentarisk enighet legges nå en stor del av den nasjonale godstransporten over fra sjø til vei.

Og dét bare én måned etter lanseringen av Stortingsmeldingen”Mer gods på sjø”. Nå øker veitrafikken i nord med 8.000 flere vogntog årlig.Vil den nybakte samferdselsministeren, Ketil Solvik-Olsen, rette opp kursen?

Den 1.okt seilte godsbåten M/S Tege sin siste tur langs dennordnorske kyststripa. Helt siden 1984 har den grønne og gule TollpostGlobe-båten trofast betjent godstrafikken mellom de største havnene fra Bodøtil Alta. Tre ganger i uken i 15 knops fart fra Bodø til Tromsø, og én gangukentlig helt opp til Alta. Årlig har denne lojale arbeidssjøhesten lossetrundt 16.000 containere fra Nordlandsbanens endestasjon og videre over påsjøveien nordover. Denne godstrafikken sies å være selve grunnlaget forNordlandsbanens eksistens i dag. Nå går altså et traust og solid ekteskap motslutten, uten noen krav til ekteskapsrådgivning. Tollpost Globe finner ikkelønnsomhet, og mange mener at M/S Tege er utrangert. Rederiet sier likevel detmotsatte; nemlig at denne godsbåten er den best tilpassede og raskeste i sinstørrelse med tre ganger mer effektiv lossetid enn tilsvarende. Båten, som bleny-registrert i 1998, skal være driftsmessig lønnsom opptil 14 knop med enfenomenal miljøprofil.

Likevel; Når langtransport av gods i sjø stiller i åpenkonkurranse med sin spreke og kostnadseffektive bror på landeveien, vilfraktebåten sakke akterut og tape viktig markedsandel. Med to fastspentecontainere nærmest sprinter vogntogene ”straka vägen” nordover gjennom Sverigefor direkte lossing på endestasjonen uten noen unødvendige stopp for verkenomlasting eller drivstoff. Saken er enkel men komplisert. Skal det satses påøkt transport av gods på sjø må store linjer i samferdselspolitikken legges om.Enten må økte kostnader legges over på veitransport, eller så må kostnadertrekkes fra sjøtransport. Begge alternativene fremstår som like umulige.Ettersom EØS-avtalen begrenser subsidier, næringstilskudd og garantier på liklinje, kan sjøtransporten som sådan ikke subsidieres. Hvis man skulle være itvil; å foreslå økte avgifter på veitransporten ansees som politisk selvmord.Nasjonal Transportplan (2014-2023) og den blodferske nærskipsfartsstrategienskisserer likevel store langsiktige målsetninger om en offensivsjøtransportpolitikk som skal realisere lavutslippssamfunnet. Dertil settes detav tre milliarder kroner i planperioden til tiltak rettet mot havner og tilutforming av virkemidler for å styrke nærskipsfarten.

I kjølvannet av M/S Stoltenberg har nå M/S Solberg medsamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til rors en unik mulighet til å viseevnestyrke og utforme en bærekraftig transportpolitikk. Nedleggelsen avNord-Norge-linjen anno 2013 er allerede gjennomført og salget av M/S Tege kaningen forhindre. Men allerede i dag, i den første offisielle arbeidsuken, kanden havblå regjeringen iverksette helhetlige tanker om samferdsel,transportkorridorer, transportøkonomi og miljø- & klimautslipp. O’hoiskipper! Rett opp kursen og sett Nord-Norge-linjen på rett kjøl!

Om Salt:

Salt er en uavhengig kompetansebedrift med kunnskap om og for kysten. Bedriften leverer tjenester innenfor forskning, rådgivning og formidling knyttet til havet og kysten.