- Det stikker stadig folk innom her, så jeg vil si at det har gått bra. Det går i alle fall rundt økonomisk, sier Schjølberg.

Variert utvalg

Han mener det er flere årsaker til Står Han Av har blitt tatt såpass godt imot blant lokalbefolkningen.

Les også: Åpner ny kafe på Straume

– Jeg har bevisst satser på variasjon. Den vanlige kafedriften som inkluderer enkle små retter, går bra. Det har blitt en del faste kunder etter hvert og som oftest kan man lese kundemønsteret. Jeg har også en del produkter i hyllene, inkludert søtsaker og interiør, som folk bestiller. Dessuten handler det mye om å være hyggelig og yte god service, forteller den unge entreprenøren.

Schjølberg tar også mot bestilling på kaker og snitter, noe stadig flere benytter seg av.

– Mange synes nok det er greit å kunne gjøre det enkelt noen ganger, forteller han.

Pusset opp selv

Tidligere jobbet gründeren ved et bakeri i Tromsø før han, kona og deres fire år gamle sønn returnerte til Bø i fjor. Han synes det er vanskelig å si noe om hvilke forventninger han hadde til kafeåpningen på forhånd og i hvilken grad de har blitt innfridd.

-–Sammenligningsgrunnlaget blir litt feil med tanke på at Tromsø er en by med 70.000 innbyggere og Bø bare rundt 3.000. Jeg tok også høyde for at kundegrunnlaget er mindre her ved at jeg unnlot å satse på de store og tunge investeringene i form av flere dyre kjøkkenmaskiner. Alt av oppussing og maling har jeg også gjort på egenhånd, med litt hjelp. Skulle jeg leid inn folk til å gjøre det, hadde det blitt veldig dyrt, sier han.

Avhengig av sosiale medier

En faktor som Schjølberg tror er avgjørende for at han får det til å gå rundt, handler om å være synlig i sosiale medier.

– Noe av det første jeg gjorde var å opprette Facebook og Instagram-konto for bedriften, og de brukes flittig. Når man har en god forretningside og et navn, må starte jobben med å gjøre folk nysgjerrige. Det er ikke noe du kan sitte å vente på. Heldigvis er bøfjerdinger nysgjerrige av natur, sier han.

– Jeg legger stadig ut ulike produkter på Facebook og Instagram, både når det gjelder mat og andre salgsvarer. Jeg må gi folk en smakebit av hva kafeen har å tilby. Skal du nå folk i dag er det vanskelig å komme utenom sosiale medier. Dersom jeg hadde droppet å være på sosiale medier, tror jeg faktisk ikke jeg hadde overlevd, fortsetter han.

Uten hjelp

Schjølberg er foreløpig alene på jobb fra mandag til lørdag. Han har ekstrahjelp i bakhånd, dersom behovet melder seg, men foreløpig klarer han seg sel

– Flere spør meg til stadighet om jeg ikke er stresset, men det er jeg ikke. Det handler om å jobbe strukturert og holde hodet kaldt. Det var mer stress da jeg jobbet i Tromsø, sier han.

– Men det er klart at det krever mye å holde liv i bedriften. Jeg jobber mye og føler ikke alltid at jeg strekker til på hjemmebane. Heldigvis har jeg en forståelsesfull kone og ellers folk rundt meg som støtter opp, sier han.

Tar kundene på alvor

Ellers understreker den unge bedriftslederen at han er veldig opptatt av å ta kundene på alvor.

– Å lytte til kundenes ønsker er noe jeg prioriterer sterkt. Når ting ikke fungerer, vil jeg at folk sier i fra og så prøver jeg å gjøre noe med det, smiler han.

Hva så med fremtiden? I hvilken retning ønsker han å ta bedriften i årene som kommer?

– Målet mitt er at Står Han Av skal bestå i mange år til. Siden jeg knapt har vært i drift i ett år ennå, er det for tidlig å planlegge for langt frem. Jeg har riktignok tenkt på en vinterhage utenfor her, men det er foreløpig bare en tanke. Å starte med salg av softis er også noe jeg har tenkt litt på, men det koster, så vi får se, sier han.

Tre kafeer

Ved siden av Står Han Av, er det to andre kafeer i Bø, inkludert kafeen i matbutikken på Steine og gårdsbakeriet Nybaka. Schjølberg tror det er marked for tre slike steder.

– Det er ganske ulike steder som har sine nisjer og med ulike profiler. Jeg tror det er marked for alle sammen, noe det i alle fall har vært foreløpig, slår Simen Schjølberg fast.