– Denne forestillingen var et bestillingsverk, men vi fikk mer enn vi betalte for, sa festivalleder Elrid Pedersen etter urpremieren fredag.

Hun var strålende fornøyd med teaterstykket.

– De har tatt vare på Regine Normanns tradisjon, men har også klart å løfte den inn i vår tid, sier Pedersen.

Nervøse

Selv var regissørene og manusforfatterne av Usynlig selskap, Nicoline Spjelkavik og Victoria Røising både glade og lettet etter forestillingen.

– Jeg er glad og stolt over at vi fikk en så god premiere. Vi var litt nervøse de siste dagene fordi ikke alt satt som det skulle, men i kveld, da det telte som mest, satt det som et skudd, sier Røising.

De to kvinnene er begge utdannet ved scenekunstakademiet i Fredrikstad, en utdanning som blant annet legger vekt på fysisk og eksperimentelt teater. Usynlig selskap har mange utradisjonelle elementer.

– Vi jobber mye eksperimentelt og liker tenke litt annerledes når vi skaper historier og karakter. Vi tenker nok litt utradisjonelt og liker å utfordre skuespillerne, sier hun.

Dårlig tid

Den største utfordringen i forbindelse med prosessen har vært tid.

– Det har vært knapt med tid til prøver. Selv om de fleste på scenen er amatører har målet vært å lage en profesjonell forestilling med kvalitet, noe som er krevende på så kort tid. Men vi kom i mål, sier Nicoline Spjelkavik.

Å skrive et manus i Regine Normanns ånd, synes duoen har vært spennende og interessant.

–  Karakterene har på mange måter skrevet historiene sine selv. Og så har vi forsøkt å guide prosessen videre og forsøkt å sette oss inn i hvordan Regine Normann tenker, slår Spjelkavik fast.

Usynlig selskap har festpremiere i kultursalen i Bø lørdag kveld, som også er stykkets siste forestilling.