Mens filetavdelingen hos Norway Seafoods har strevd med permitteringer gjennom hele fjoråret, er ferdigvareavdelingen stabilt bemannet.

- Vi pakker produkter som allerede er frosne, og derfor ikke er like sårbare i forhold til råvaretilgangen, forklarer Bård Starheim, produksjonsleder i ferdigvareavdelingen. Det satses på frossenvare, og nå er fabrikken klar med nye produkter i butikkdiskene.

Lokalt samarbeid

Norway Seafoods hadde en braksuksess med ferskpakket skreifilet på Rema 1000, da den ble lansert i 2013. I frysediskene har man kunnet finne andre produkter fra Norway Seafoods, men ikke alle disse er produsert på Melbu. Fabrikkens to frosne nyvinninger derimot, er lokalproduserte.

- Vi har lansert singelfrossen torskeloins og frosne terninger av laks og torsk, forteller han. I sistnevnte produkt er laksen i hovedsak fra Nordlaks.

- Vi har produsert dette produktet for ICA Sverige, men det er første gang det er å finne i det norske markedet, sier Starheim.

Merkevarebygging

Norway Seafoods har et tett samarbeid med Rema 1000, og det er i samarbeid med denne kjeden Norway Seafoods ønsker å etablere sitt merkenavn. Fiskefabrikken har også avtale om å produsere noen av produktene fra Gode Hav som er Remas eget merke. Bunnpris selger produkter fra Rema, og slik kan også produkter fra Norway Seafoods produksjon havne i deres disker.

- For oss handler det om å bygge et merkevarenavn. Vi er svært opptatt av kvalitetsikring, og våre produkter med egen merkevare inneholder kun fisk fra norske farvann, forteller produksjonssjefen.

Går unna

I år ligger det an til at 2.500 tonn ferdigprodukter vil gå ut fra Norway Seafoods lokaler på Melbu. Dette tilsvarer ca 650 000 måltider. Markedet er primært USA, Norge, Sverige og Finland. Det meste er skinn og beinfritt, foruten ferskpakket skreiside, som selges med skinnet på.

- Vi ser at forbrukerne ønsker produkter som går raskt å tilberede. Mange har det travelt etter jobb, og da har de ikke tid til å lage krevende måltider. Men vi ser også at det er et fokus på sunne, rene produkter, og derfor er fisk et naturlig valg for mange, sier Starheim.

Øker volumet

Fiskefabrikken på Melbu har nettopp investert store penger i en ny maskin. Det er en skinpack-maskin, som pakker produkter i vakuumerte skåler. Forskjellen fra liknende, eksisterende ferskvareemballasje, er at disse er enkle å åpne. Maskinen åpner opp for nye muligheter, og ifølge Starheim er det ingen grenser for hva man kan pakke med maskinen.

- Vi ser for oss at det første vi skal pakke er skreifilet når sesongen begynner. Til da skal vi bruke tiden til å bli godt kjent med den nye maskinen, sier Starheim.

Han røper at de allerede er godt i gang med å teste ut sin nyvinning.

Gir arbeidsplasser

Med den nye maskinen i bruk, anslår Stareheim at neste års produksjon vil øke med 1.000 tonn ferdigvarer. Det vil generere arbeidsplasser. Han tror det vil være snakk om å ansette 5-6 personer innen kort tid.

At ferdigvareavdelingen har høyt og jevnt trykk, kan også slå ut positivt for filetavdelingen. I perioder med stor produksjon, kan det være aktuelt å hente inn personale fra filetavdelingen, dersom de har overkapasitet.

- Så langt i høst har det ikke vært mer enn noen dager permitteringer. Det er bra for oss, men går dessverre på bekostning av anlegget i Stamsund, sier Starheim.