Fire skoleflinke jenter i andreklasse på studiespesialiserende på Hadsel videregående skole er videre i en nasjonal forskningskonkurranse. Synne Øien Johannessen, Ujala Syeda, Oda Kristiansen og Sunniva Rygh går for seier.

Fremtidsrettet

Like før jul ble andreklassingene informert om at de skulle starte med et tverrfaglig prosjekt. Sammen med elleve andre videregående skoler i landet, fikk gjengen være med på å konkurrere om Holbergprisen.

En av lærerne i prosjektet er Mona Sørensen. Hun peker på at det er viktig å prøve nye ting.

– Skolens visjon er utvikling til fremtiden. Så dette er ganske så forut vår tid, egentlig.

Les også: – Skoler i Vesterålen sliter med at helsesøster er sjelden å se

Overrasket

I forskningsprosjektet får hver skole tildelt eget tema. Hadsel fikk historisk person som tema, der elevene selv måtte stå for utvelgelse og arbeidsmetode.

– Vi skulle forske på personen, og velge problemstilling selv, sier Kristiansen, som har forsket på sin egen oldemor, som var tjenestepike.

I begynnelsen av april leverte klassen rapportene, og lærerne skulle deretter velge ut de tre beste. Kristiansens prosjekt, Øien Johannesen og Sunniva Ryghs rapport om emigrasjon og Syedas rapport om filosofen Ayn Rad ble vinnerne.

– Vi ble veldig overrasket og sjokkert, er jentene enige om.

Les også: – Det lå strødd tomme flasker, ølbokser, plast, papirposer og engangsgriller på bakken

Vinn-vinn

Forskningsrapportene er sendt videre i konkurransen etter siste finpuss. Lærer Sørensen er ikke sikker på når elevene får tilbakemelding om de er videre til den offesielle utdelingen i Bergen, men hun har et lite håp om at elevene fra Hadsel når langt.

– Jeg har noen forhåpninger om at noen vinner. Det er ikke noe i veien for at de er best i landet.

– Poenget med prosjektet er fokus på dybdelæring, legger Sørensen til. Hun påpeker at mange av elevene skal  studere videre etter videregående, og at dette er en fin måte å forberede seg til høyere utdanning.

– Universitetene og høyskolene vil ha høyere kvalitet på oppgaver som dette. Det er i samme sjanger.

– Elevene får jobbe i lag, men også oss lærere får muligheten til å øke vår tverrfaglige kompetanse, legger hun til.