Hadsel-ordfører Kjell-Børge Freiberg avviser påstandene om brudd på kommuneloven ved innkalling av vara til politiske møter.

VOL skrev onsdag om Hadsel-politiker Jan Ivar Ellingsen, som mener Hadsel kommune holdt et ulovlig formannskapsmøte 12. februar.

Ellingsen er vara for formannskapet, og mener han ble forbigått i innkallingen til møtet. En representant som står lengre ned på listen enn han, skal ha blitt innkalt.

Ber om utredning

Nå ber Fylkesmannen Hadsel kommune utrede for nok en slik sak.

Vararepresentant Arild Jakobsen mener å ha blitt forbigått ved innkalling av vararepresentant til kommunestyremøtet 11. desember 2014. Representanten Anders Samuelsen fikk permisjon fra møtet klokken 16. Da vararepresentanten Kjell Stave (Frp), som står lengre ned på lista enn Jakobsen, satt på tilhørerbenken, ble han innkalt for møtets siste punkt. Det ble ikke tatt en telefon til Jakobsen.

- [...] Jakobsen ble forbigått da det skulle innkalles vararepresentant til ovennevnte møte. Jakobsen anser dette som en krenkelse av hans rettigheter som folkevalgt, skriver Fylkesmannen i et brev til Hadsel kommune.

Fylkesmannen ber nå om en uttalelse fra kommunen, slik at Fylkesmannen kan ta stilling til saken.

- Herunder ber vi om at det redegjøres for Hadsel kommunes rutiner ved innkalling av varamedlemmer til møter i folkevalgte organ, skriver Fylkesmannen i brevet.

- Skviset ut

Til VOL presiserer Jakobsen at han var til stede i kommunestyresalen under første del av møtet.

- Det hadde vært veldig enkelt for formannskapssekretæren å komme i kontakt med meg. Jeg kan stille på kort varsel, sier Jakobsen.

Jakobsen meldte seg ut av Hadsel Frp høsten 2013, og er vara til kommunestyret som frittstående representant.

- Som tidligere medlem av Frp, vet jeg hvorfor jeg blir forbigått. Jeg blir uglesett av Frp, som har lagt opp en strategi på at jeg ikke skal møte i kommunestyret i det hele tatt, hevder Jakobsen.

- Bevisst strategi

Ifølge Jakobsen sitter vararepresentanten som står bak han på lista, Kjell Stave, bestandig på tilhørerbenken. Han mener at det er en bevisst strategi.

- Men, lovverket sier at de skal ringe meg først. Dette er brudd på mine rettigheter som vararepresentant og som folkevalgt.

- Det verste er likevel ikke at en vara i kommunestyret blir skviset ut. Det er ti ganger verre at Jan Ivar (Ellingsen, journ. anm.) blir skviset ut i formannskapet, sier Jakobsen, og viser til saken som ble omtalt på VOL tidligere denne uken.

Samme utfall

Jakobsen sier at utfallet i kommunestyret etter stor sannsynlighet hadde blitt det samme om det var han som hadde møtt.

- Jeg er bundet av Frps program, så så sant det er saker som har med Frps politikk å gjøre, ville jeg nok ha stemt sammen med dem. Her er det uansett viktige prinsipp bak klagen. Det pågår snusk ved innkallingen, og det er ikke sånn demokratiet skal fungere, sier han.

Jakobsen har flere ganger tidligere gått hardt ut mot ordfører Kjell-Børge Freiberg. Jakobsen stiller ikke til valg til høsten, men understreker at han vil være samfunnskritisk i økende grad.

Avviser påstandene

Hadsel-ordfører Kjell-Børge Freiberg avviser påstandene fra Jakobsen helt og totalt. Han føler seg trygg på å ha handlet godt innenfor lovverket.

- Jeg konstaterer at Arild Jakobsen klager hit og dit, og på det aller meste. Om han nå har klaget til Fylkesmannen har han selvfølgelig sin fulle rett til det. Når svaret fra Fylkesmannen foreligger, blir han nok skuffet, noe han også selvfølgelig kan klage på.

Ordføreren bekrefter at Stave satt i salen, og at Stave ble innkalt, uten at Jakobsen først fikk en telefon.

- Det kan ikke være sånn at kommunestyret skal sitte og vente i timesvis eller dagesvis. Stave satt i salen, og det hadde ingen reell betydning når det kommer til stemmeavgivningen, sier Freiberg.

- Det er kommunelovens paragraf 16 som regulerer dette. Her har jeg som ordfører operert innen kommuneloven.

- Ikke uglesett

På spørsmål om Jakobsen blir uglesett av Frp, mener Freiberg at det kan han ikke kjenne seg igjen i.

- Men at Frp ikke vil bruke Arild Jakobsen, må jo være ganske åpenbart når han har valgt å forlate partiet.

I kommunelovens paragraf 16 heter det at:

§ 16.Opprykk og nyvalg.

1. Har medlemmer forfall til et møte i et folkevalgt organ, innkalles varamedlemmer såvidt mulig i den nummerorden de er valgt. Varamedlemmer innkalles fra den gruppe hvor det er forfall.

2. Hvis medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget trer endelig ut eller får varig forfall, trer varamedlemmer fra vedkommende gruppe inn i deres sted i den nummerorden de er valgt hvis organet er valgt ved forholdsvalg. Er et kommunestyre valgt ved flertallsvalg, trer varamedlemmer inn i den nummerorden de er valgt.

3. Dersom et medlem av et annet folkevalgt organ enn kommunestyre og fylkesting, kommunestyrekomité og fylkestingskomité trer endelig ut, velges nytt medlem, selv om det er valgt varamedlem. Organet skal suppleres fra den samme gruppe som den uttredende tilhørte. Viser det seg at denne fremgangsmåten fører til at et kjønn vil bli representert med mindre enn 40 prosent av medlemmene i organet, skal det så langt det er mulig velges nytt medlem fra det underrepresenterte kjønn.

4. Trer lederen av et folkevalgt organ endelig ut av organet, skal det velges ny leder.

5. Er antallet varamedlemmer eller en gruppes varamedlemmer til formannskapet, fylkesutvalget eller et annet folkevalgt organ valgt av kommunestyret eller fylkestinget blitt utilstrekkelig, kan kommunestyret eller fylkestinget selv velge ett eller flere faste eller midlertidige varamedlemmer. Suppleringsvalg skal skje fra den gruppen som har et utilstrekkelig antall varamedlemmer. Viser det seg at denne fremgangsmåten fører til at et kjønn vil bli representert med mindre enn 40 prosent av varamedlemmene til organet eller gruppens varamedlemmer, skal det så langt det er mulig velges nytt varamedlem fra det underrepresenterte kjønn. Myndigheten til å foreta suppleringsvalg til andre organer enn formannskapet eller fylkesutvalget kan delegeres til formannskapet eller fylkesutvalget.

6. Ved suppleringsvalg etter nr. 3 og nr. 5 kan vedkommende gruppe selv utpeke den som skal rykke inn på den ledige plassen. Gruppen underretter deretter kommunestyret eller fylkestinget, som velger vedkommende dersom de lovbestemte vilkår er oppfylt. Tilsvarende gjelder ved suppleringsvalg i henhold til nr. 5 siste punktum.