Bakgrunnen for dette er at halvårstallene til Avinor viser at flypassasjerene svikter Skagen. Juni i år var bedre enn juni i fjor, men på halvårsbasis er det en tilbakegang på 2,7 prosent.

VA skrev tirsdag at Bjørn Opsahl, som til daglig er lufthavnsjef i Svolvær, mener at manglende FOT-tilknytning på Skagen gjør at flyplassen rammes. FOT-ruter subsidieres av staten.

Opsahl sa til VA at pensjonister på Melbu velger Svolvær foran Skagen fordi pensjonistbilletter selges til 50 prosent rabatt fra FOT-flyplassen på Helle ved Svolvær.

Dette får Freiberg til å reagere.

Han har bedt om et møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

–Lufthavnen i Stokmarknes er en særdeles viktig del av infrastrukturen i Vesterålen. Skal næringslivet i Vesterålen ha samme muligheter som øvrige deler av landet er et godt flytilbud en avgjørende faktor.  Lufthavnen i Stokmarknes er en av de få lufthavner av sitt slag som ikke ligger inn under FOT-rute tilskuddet fra Staten. At passasjerantallet er i en slik størrelsesorden at flyoperatører flyr kommersielt, mener jeg er et godt utgangspunkt for en god utvikling og et godt tilbud. Slik er det imidlertid ikke for vår lufthavn, skriver Freiberg til Solvik-Olsen. Ordføreren viser til at den planlagte rullebaneforlengelsen ville gitt dagens operatør konkurranse.

-Det er åpenbart at hadde lufthavnen blitt utbygd til 1199 meter som planlagt hadde dette kunnet åpnet for en reell konkurranse. Det er også rimelig å anta at en kommersiell aktør, fri for reell konkurranse, innretter sine tilbud på en slik måte at de bevarer sitt «monopol». Prisen for dette betales av passasjerene som er avhengig av lufthavnen, skriver Freiberg.

Han peker på at dersom utviklingen fortsetter mot neste anbudsrunde, må Stokmarknes innlemmes i FOT-nettet. Alternativt må rullebanen forlenges slik at det blir reell konkurranse på Skagen, mener Freiberg.